22 Haziran 2010

Hiçbir şey değişmiyor

İstanbul, Ankara ve İzmir gibi büyük şehirlerimizde yapılanlar bizi hiç memnun edemeyecek. Rant uğruna şehircilikten uzak, eskiyi yıkmanın birşeyler olduğunu sananlar, trafiği rahatlatacağız diye açılan tüneller (Ankara’daki yanlışı İstanbul’a getirenler) ve düşünülen 3. köprü!!! Toplu taşımacılık adına doğru dürüst hiçbir şeyin yapılmadığı, bisikleti ise halen karne hediyesi olarak görmekten başka algıları bulunmayan kafaların değişmemesi durumunda son sıradaki yerimizde kalacağımız besbelli.

Kopenhag’da söylenenler veya rüzgar enerjisi konferansı sonuç bildirgesi, sadece salonlarda beyzadelerin kendilerini kurtarmak, birşeyler biliyormuş görünümü vermek için gösterdikleri gayretten öteye geçemiyor.

Altta size Ankara’yi bölen otoyollarla ilgili Ahmet Sönmez arkadaşımın çok güzel açıklamasını ekliyorum.

devamı:

http://www.yapi.com.tr/Haberler/dolmabahce-bomonti-tuneli-hizmete-girdi_80428.html

Ankara benim doğup büyüdüğüm, eğitim gördüğüm, sevgiyle bağlandığım bir kent. Bu sevgimi halen korumakla beraber, "içinden çok sayıda OTOYOL geçen bir şehir" haline dönüştürüldüğü için artık Ankara'yi tanımakta zorluk çekiyorum.

Son paragrafta sormuş olduğunuz soru ÇOK önemli ve anlamlı... Ankara'da 72 çeşit Alt-Üst geçit yapıldı, OTOYOL güzergahları kentin içindeki motorlu trafiği adeta şehirlerarası trafik haline dönüştürmeyi amaçladı AMA bu yollarda SABAH AKŞAM TIKANIKLIKLAR DEVAM EDİYOR..! (Nedir bu durumun açıklaması..?!)

Size ve değerli arkadaşlara bu konuda kısa bir analiz yapabilmek isterim :

(Bu analizi, Mimar/Şehir Plancısı şapkamın altında değil, lisede en mütevazı düzeyde fizik okumuş herhangi bir vatandaşın dahi anlayabileceği bir dille yapmak istiyorum. Eminim konunun uzmanı olan diğer arkadaşlar da bu tartışmaya katkıda bulunacaklardır...)

ANALİZ ve CEVAP :

Basit bir elektronik devre düşünün... Bu devreyi besleyen bir güç kaynağı var ve devrenin çeşitli rotalarında oluşan AKIM şiddetini düzenleyen dirençler bulunuyor. Necip BDL Milleti'nin lisede öğrenmiş olduğu varsayılan OHM Kanunu uyarınca, AKIM ŞİDDETİ (Amper ile ölçülüyor) = GERİLİM (Voltaj) / DİRENÇ (rezistans) ... yani I=V/R. Yani bu devrenin herhangi bir yerinde, diyelim ki 1 Volt'luk GERİLİM ve 1 Ohm'luk DİRENÇ var. Bu durumda devrede 1 Amper'lik AKIM oluşuyor.

Motorlu trafiğin zorlandığı kavşakları, elektronik devredeki DİRENÇ noktalarına benzetelim. Trafik akışını rahatlatmak (AKIMI ARTTIRMAK) için önlem almak istiyorsak ne yapacağız..? Ya voltajı arttıracağız ya da dirençleri azaltacağız, değil mi? Voltajı arttırmak demek, yollardaki araç sayılarını ve araç hızlarını arttırmak anlamına geliyor... Veya kablo kesitlerini büyüteceksiniz ki ısınma azalsın.

Mevcut dirençler (yani mevcut hemzemin kavşaklar) yerinde dururken Voltajı arttırırsanız, devredeki çatlama / patlama / ısınma / arıza ihtimallerini (yani trafik kazalarının sayısını) arttırmış olursunuz. Arızalar ve tıkanmalar oluşur. (Zaten şehirlerimizdeki motorlu trafiğe, hergün yüzlerce yeni araç katılıyor ve "Voltaj" kendiliğinden artıyor.)

İ.Melih Gökçek yönetimindeki Ankara Belediyesi'nin seçmiş olduğu çözüm yolu; AKIM ŞİDDETİ'ni arttırabilmek için DİRENÇ noktalarını (yani kavşakları) teker teker çözmek (yani katlı kavşaklar inşa etmek) şeklindedir. Bu durumda, herhangi bir kavşaktaki 1 OHM'luk direnç noktası 1/5 değerine inerse, OHM Kanunu uyarınca AKIM 5 kat artacaktır. Üstelik, devredeki kabloların kesitlerini arttırırsanız (yani yolları genişletirseniz) bu bağlantıların taşıyabileceği elektronik akım yükü (yani motorlu trafik yükü) de artacaktır. (Ne kadar doğru ve etkili bir yöntem gibi görünüyor, değil mi...?!)

OYSA şehirlerde yaşanan gerçek durum böyle değildir... Elektronik devreye benzettiğimiz şehir içi trafiği, yüzlerce, binlerce direnç noktasından (kavşaktan) geçerek akmaya çalışacaktir. Bu nedenle, örneğin Sıhhiye kavşağındaki DİRENÇ noktasını azaltırsanız, AKIM kısa bir mesafe için artar ama Ulus kavşağında yine tıkanır. Mecburen Ulus kavşağını da rahatlatmak isterseniz, bu kez Dışkapı kavşağını da çözmeniz gerekecektir.... Bu kısır döngünün kaçınılmaz sonucu, trilyonlar harcamak ve şehir içinde yüzlerce katlı kavşak inşa etmektir. Bu girişimin kaçınılmaz sonucu da; Levent Ergin'in değinmiş olduğu gibi, şehir içinden geçen OTOYOL bağlantılarıdır.

PEKİ DOĞRU ÇÖZÜM NEDİR..?! :-))))

1 Amper AKIM, 1 Volt GERİLİM ve 1 Ohm DİRENÇ olan elektronik devremize geri dönelim. EĞER AKIMI 5 KAT, 10 KAT ARTTIRMAK İSTİYORSANIZ, TEKER TEKER DİRENÇ NOKTALARIYLA UGRAŞMANIZA GEREK YOKTUR. MEVCUT DEVRENİN ALTINDAN YENİ VE KALIN BİR KABLO SİSTEMİ DAHA DÖŞERSİNİZ, SORUN ÇÖZÜLÜR. Yani şehir trafiğinin yeryüzündeki şebekesine fazla müdahale etmezsiniz ama YERALTINDAN YENİ BİR METRO ŞEBEKESİ İNŞA EDERSİNİZ...!!! Böylece, yeryüzündeki "kablo" şebekesinin 10 katı, 20 katı AKIM taşıyacak bir devre yeraltında kendiliğinden oluşur ve yeryüzündeki trafik sıkıntısı ortadan kalkar.

Üstelik METRO inşaatı, sizin yapacağınız yüzlerce katlı kavşak projesinin toplam maliyetinden çok daha UCUZA MAL OLUR ve "milli servet" dediğimiz kaynaklar, çeşitli "yandaş" müteahhitler aracılığıyla çar-çur edilmez..! Şehirlerimizin ortasından OTOYOLLAR GEÇMEZ. Tarihi ve kültürel dokular korunmuş olur.

Dünyanın 72 milletinde uygulanan (uygulanmış olan DOĞRU çözüm budur.)

Örneğin New York / Manhattan'da bir noktadan diğerine gitmek için araba kullanmanıza gerek kalmamıştır. Metroya binersiniz, kısa sürede nereye isterseniz gidersiniz. Bu nedenle katlı kavşaklara da gerek kalmamıştır... Yine bu nedenle, örneğin Manhattan dediğimiz güzelim kent dokusu, "İÇİNDEN OTOYOLLAR GEÇEN" bir katliama sahne olmamıştır.

Örneğin Barcelona'da uçaktan inersiniz, metroya binip şehir merkezine kadar gidersiniz. Ankara Esenboğa Otoyolu gibi bir ucube OTOYOL rezaleti, Barcelona'yı ortadan ikiye bölmez.

Dünyadaki örnekleri arttırmak elbette mümkün, ama Ankara adına giderek öfkelenmeye başladığım için burada kesiyorum.

Güzelim Ankara'yı bozan, mahveden çağdışı anlayışa LANET OLSUN...!

İlginizi çekebilir Basından 2