... nasıl gidilir? Çok kolay: Pendik’ten feribotla Yalova’ya geçer sonrasına pedal basarsın : ))
Bu pazar İhsan, Haluk O., Cenap ve Orhan D. ile Pendik İDO iskelesinde buluşmak üzere sözleştik. 9 feribotunu kullanacağız. Sabah erken olduğundan Marmaray sayesinde zaman kazanıyoruz. Bostancı’dan trene bindiğimizde İhsan da vardı. Konuşa konuşa yarım saatlik yolculuk çabuk geçti, vakitlice iskeleye varıyoruz. Peşimizden az sonra Orhan D. de geliyor. Cenap da olacaktı ancak gece iyi dinlenemediğinden mazeret bildirip dahil olamıyor. Haluk O.’nun da gelmesiyle feribotta geçip üst katta yerimizi alıyor, kahvaltı eşliğinde 45 dakikalık yolculuğa başlıyoruz.
Bugün Mart’ın biri. Kış ile ilkbahar arasındaki geçiş dönemi olduğundan “mart ayı dert ayı” derler. İnsanların hastalıklara daha kolay yakalanmaları anlamında bir sözdür. Gerçi şu günlerde Corona korkusu tüm dünyayı sarmış geldi geliyor durumları. Belki geldi de saklanıyor.
![]() |
El Cem, Tunus. MS 3. yy
|
Mart ayının adı pek çok dilde benzerdir: März (Maerz) (Almanca), Mars (Fransızca), Maris (Arapça), Marzo (İspanyolca), Marzo (İtalyanca), March (İngilzce) ve Maart (Hollandaca). Roma Savaş Tanrısı "Martius"dan gelir. Antik Roma’da mart ayının savaşa başlamak için şanslı bir zaman olduğu kabul edilirdi. Ocak ve Şubat ayları, savaşmak için uygun olmadıklarından Roma takviminin ilk ayı mart idi. Jül Sezar’ın MÖ 45 yılındaki takvim reformundan sonra yıl 1 Ocak’ta başlatıldı. Buna rağmen pek çok ülkede, yılın mart ayı ile başlaması geleneğine devam edildi. 1 Ocak, yeni yılın ilk günü olarak Fransa'da 1564'te resmileşti. Büyük Britanya ve kolonilerinde ise 25 Mart geleneği, 1752'de Gregoryen takvimine geçene kadar sürmüştür.
Güzelce peş peşe dizildik, pedallıyoruz. Keşif turları nedeniyle buralara daha önce gelmiştik (bkz. Dünya Otomobilsiz Yaşam Gününde Yalova’nın Tepe Köylerine Bir Gezi...). Oradan edinilen tecrübeyle sahilden giderek iç yollardaki tırmanışları yapmamak istiyoruz. Ama Çiftlikköy sapağını ancak bir kaç sormayla bulabildik.
Sapmamızla artık ana yoldan uzaklaşıp köy yollarına doğru çıkmaktayız. Bugün çok tırmanıp denizden 500 metre yükseleceğiz. Neredeyse İznik Gölü’ne bakan köylere kadar. Gerçi orası 850 metre ama 500’ü yapan 800’ü de yapar J Çok inip çıktık bu yolları seneler önce. Muhteşemdir etraf.
İlk rampamız bizi Gacık köyüne çıkarıyor. 205 m rakımda olduğu yazılmış girişinde. Sıkı bir tırmanıştı ama. e-Bisi ile bile kolay olmayan bir yol. Yalova’nın köylerini anlatan sayfada şöyle tanıtılmış köyler:
İsmini 200–300 yıl önce obasını taşıyan bir Yörük kadınından aldığı söylenen, Yalova’nın en eski tanınmış köylerinden olan Gacık köyü, tarihini belgeleyen yazıtlardan, yaşayan medeniyetlerin varlıklarının MÖ 1. yüzyıla kadar uzandığı anlaşılmaktadır. Köyde bulunan tarihi kabartmalı yazıt (stel) iki bölümden oluşmaktadır. Üst kısmında kabartma yer almakta olup, alt kısmında ise açıklama metni. Burada “Halk Meclisi, halkın işlerini kusursuz ve hakkaniyetli biçimde yönettiği ve kendi kesesinden şenlik düzenlediği için Filotimos’un onuruna stel dikilmesini kararlaştırmıştır.” denilmekte. Adı geçen stel, Yalova Açık Hava Müzesi'nde sergilenmektedir.
Durmuyor, devam ediyoruz tırmanmaya ve 307 metreye ulaşıyor, sonrasında Laledere’ye doğru iniyoruz. Şimdi 202 metredeyiz. Laledere’de verilen bir çay (1,25) molası ile hem dinleniyor hem etraftaki köpekleri besliyoruz. Bakkaldan alınan salam ve ekmeklerle.
İsmini aldığı rengârenk laleleri ile ünlü Laledere köyü, Yalova’nın çiçek üretimini başlatan ilk köy olması açısından yörenin en önemli köylerinden biridir. Şimdilerde gül ve karanfile dönüşen çiçek üretimi dolayısıyla seracılık, köyün en dikkat çekici üretimidir. Sırtını yeşil dağlara yaslayan Laledere, renkli köy yaşamı, yaratıcı, sıcak ve nüktedan insan yapısı ile bilinir. İlginç hikâyelerin, fıkraların birçoğu Laledere’den kaynak bulur.
Laledere’den saldık kendimizi, hızla bir yokuştan iniyor, otoyolun altından geçip Dereköy’e doğru sapıyoruz. Yalova’nın tamamı Yeşil-Mavi Yol olarak işaretli. Bu yol 127 km uzunluğunda, arada gidilip görülmesi gereken noktalarla birlikte 189 km’yi buluyor.
Dereköy; köy adını her tarafından dere geçtiği için almıştır. Köy halkı
Ermeni ve Yeniçerilerden işkence ve zulüm gördükleri için Laledere ve Kılıç köyü üzerindeki Zelve denilen yerden gelmiştir. Köyün yaklaşık 500 yıllık
geçmişi olduğu söylenmektedir. Orman alanlarının geniş yer tuttuğu bu güzel köyde meyve ve sebze yetiştiriciliği yaygındır. Şeftalisi ve elmasıyla ünlü Dereköy, bozulmamış doğal dokusu ve misafirperver insanları ile sakin ve sevimli bir köyüdür.
Gerçekten köyden geçerken hemen kahvelerden “Buyrun” daveti alıyor, ancak daha yeni mola verdiğimizden devam ediyoruz Çukurköy yönüne. Çevre gittikçe güzelleşmekte. Solumuzda akan bir derenin çıkardığı ses insana bir güzel melodi gibi etki etmekte. Şıkır şıkır... Artık araç da geçmemeye başladı. Hava tertemiz oldu, bol bol çek içine oksijeni. Yolun eğimi tempomuzu etkiliyor. Bazen yan yana, bazen peş peşe, bazen de koparak-aralıklarla pedallıyoruz.
Çukurköy; Kütahya’nın Çukurköy beldesinden ve Erzincan Kemaliye ilçesinden göç eden aileler ve Arnavutluk’tan göç eden bir aile tarafından kurulmuş olup, Yalova’nın en eski köyleri arasındadır. Daha sonra 1927, 1951 ve 1978 yıllarında Bulgaristan göçmeni muhacirler gelmişlerdir. Köyün geçim kaynakları sırasıyla meyvecilik, hayvancılık, sebzecilik ve orman ürünleridir. Yetiştiriciliği yapılan önemli meyveler ise elma, armut, kiraz, şeftali, ceviz, kestane, ayva ve hurma sayılabilir.
220 metre rakımdaki Çukurköy geçilince asfalt yerini daha kaba, sürülmesi zor, küçük çakıl taşlı bir yola bırakıyor, ama çevre daha da güzelleşiyor. Doğanın tam kucağındayız. Sağımızda dağlar, kuş sesleriyle kaplı ortalık. Dün yağan yağmurdan kurumamış bazı bölümler halen çamur, dikkatlice yanından geçiyor tırmanmayı sürdürüyoruz. Önümüzde Burhaniye var, 300 küsur metrelerde olacak. Böyle devam ederken fark ediliyor ki Oran D.’nin arka lastik nanay. Evet, sanırım bir kahve (*) kokusu geliyor burnuma J Biraz hava basıp köye kadar gidersek orada kıraathanede hem mola verir hem tamirine bakarız diye karar verip devam ediyoruz.
(*) Lastik patlağı ve her türlü tamirat karşılığı ısmarlanan kahveye çok seviniriz J
Köy meydanı yazan yazıdan giriyor, önce yanlış yöne sapıp sonra meydanı buluyoruz. Burhaniye çok küçük bir köy. Kıraathane akşamları açılırmış. Bu durumda caminin avlusuna yerleşiyor, lastiği sökmeye başlıyoruz el birliği ile. Bu arada Orhan D. bataryayı da şarja bağlıyor. En az yarım saat buradayız, hiç olmazsa biraz dolar. Bayırlar hızla tüketti. Hepsinde %10’un üzerinde eğimler var.
Küçük bir tel çıkıyor lastikten, zımba teli cinsinden, hani iki bacakla saplanan. Geçenlerde de diğer bacağı çıkmıştı diyor Orhan D. Anlaşılan içinde kalmış ve bugün yerini bulmuş L
Burhaniye; Rize'den göç ederek bu bölgeye gelen insanların yerleşmesi sonucu oluşan muştur köy halkı geçimini ormancılık ve hayvancılıkla sürdürmektedir. Yalova köylerinin en doğuda ki sınır köyüdür.
Yani ne desem, camiden ayrılırken cemaate veda edeyim dedim, hani empati olsun. Tekinden ses çıkmadı. Adamların suratına baktığımda tipik Karadenizli havası sezmiştim. Yanılmamışım. Genelleme yapmak istemem ancak burunlarından akepe akıyordu. Bereket imam Erzincanlıydı da cana yakın biriydi.
Yolumuz inişli çıkışlı ama daha çok çıkışlı. 440 metrelerde olan Sermayecik’e doğru tırmanıyoruz. Etrafta bolca çilek tarlaları görülüyor. Mayıs ayında gelin buralara bol bol yersiniz. Yol üzerindeki çeşmelerden sular akmakta. Birinde durup mataralarımızı buz gibi suyla doldurup devam ediyoruz. Artık herkes gücüne göre çıkıyor. Aralar zaman zaman açılmakta. 474 metre ile bu turun tepe noktasına ulaşıyoruz. Şimdi Sermayecik’e doğru hafif inişteyiz. Köy camisinin altındaki kahvede İhsan bizi beklemekte. Bir mola için yerleşiyor 1 liradan çaylar içiyor, muz aromalı bir gofretle şenleniyor, köy halkıyla sohbet ediyor, saatlerin de 3’ü geçmesiyle dönüşe başlıyoruz. Bundan sonra iki tırmanış daha olacak ama yolun çoğu iniş.
Sermayecik; Altınova’dan güneye gittiğiniz en son sınırda bulunan bu güzel köyümüz Bulgaristan’dan göç eden göçmenler tarafından kurulmuştur. Düzenli meyve, sebze bahçelerinde ürettikleri ürünleri köy meydanında kurulan pazarda satışa sunmaktadırlar. Osmanlı çileği diye bilinen çileğiyle ünlü bu köyümüzde pınar ve kaynak suları bulunmaktadır. Hayvancılıkta köy ekonomisinde önemli bir yer tutmaktadır.
Yol üzerindeki işaretler pek mantıklı dizilmemiş. Gidiş yönünde olacağı yerde geliş yönünde. Üstelik de sarı levha üzerine beyaz yazı hiç okun(a)mıyor! Bunu hangi ahmak akıl etmiştir anlamak zor. O nedenle sapacağımız yeri kaçırıyor az kalsın Tevfiye’ye giriyorduk.
Örencik köyü 1893 yılında Kafkasya’dan göç eden göçmenler tarafından kurulmuştur. Hayvancılık ve odunculuk ile geçimini sağlayan Örencik Köyü’nde üretilen keçi peyniri köy pazarlarında büyük ilgi görmektedir. Doğal güzelliklerin ortasında olan bu köyümüzde mimari tarzı dikkat çeken eski evler bulunmaktadır. Pınar ve kaynak suları bol olan köyün suyu da şifa suyu olarak kullanılmaktadır. Tevfikiye’ye doğru çıkışta bulunan Gelin Çeşmesine Örencik’e gelenlerin uğrak yeridir.
Haluk O.’un bacağına giren kramp onu biraz yavaşlattığı gibi zor duruma da sokuyor. Ahmediye’de verdiğimiz bir mola ile toparlıyor ancak “rampalar beni zorluyor, Yalova’ya dönerek Pendik üzerinden gitsem daha iyi olur” düşüncesinde. Eskihisar çıkışı Gebze’ye olan yokuşu tırmanmamak için. Programı Topçular’dan Eskihisar'a geçme şeklinde yapmıştık ama sıkıntı varsa durum değişir.
Ahmediye; Tavşanlı üzerinden güneye doğru gidildiğinde güzel bir köy çıkar karşımıza. Bulgaristan’dan göç etmiş çalışkan ve güler yüzlü insanlar yaşar bu köyümüzde. Etrafa bakındığınızda tablo gibi görüntüler içinde bulursunuz kendinizi. Büyükbaş hayvancılık, meyve ve sebze üreticiliği köyün geçim kaynaklarını oluşturur. Arıcılık her gün gelişmekte ve köy ekonomisinde önemi artmaktadır. Güzel kirazlarıyla ünlü bu köyümüzde mısır ve buğday tarlaları ne tarafa bakarsanız ayrı bir panoramik görüntü yaratır.
Evet, biz de Ahmediye içinden geçerken etrafta ‘Bal’ yazan levhalar gördük. Nedeni buymuş demek ki J Rakım alçaldıkça araç trafiği de çoğalıyor. Tavşanlı’ya geldiğimizde 168 metrelere inmiş olduk. Artık uzundur yokuş aşağıya gidiyoruz, rahatımız yerinde J Denize varıp sola, Topçular İDO iskelesine hızla pedallamaktayız. Saatler 5’e yaklaşmış bile. İhsan’ın “Görüyorum sizi, acele ederseniz kalkmakta olan gemiye yetişirsiniz.” telefonuyla hareketleniyor, Haluk O. düz devam ederek Yalova’ya, biz ise hızla iskeleye varıp son dakika gemiye biniyoruz.
İhsan bisikleti buruna koymuş. Biz de yanına bırakıp sıcak bir şey içmek üzere üst kata çıkıyor, çaylar eşliğinde yarım saatlik Eskihisar yolcuğuna geçiyoruz.


- 1952'de Metin Erksan'ın Aşık Veysel'in hayatını anlatan Karanlık Dünya filmi, “ekinler cılız, köylüler fakir gösterildiği” gerekçesiyle yasaklanır.
- 1954'te Osman Seden'in Kardeş Dursun filmi, İstanbul Boğazı'nın görüntüleri, “çıkarma yapabilecek düşman birliklerine yol gösterebilir” gerekçesiyle sansürlenir.
- 1962 yapımı Halit Refiğ'in yönettiği Şafak Bekçileri filminin sansürlenme gerekçesi ise şöyle: “Filmde uçak düşme sahnelerinin gençleri askerlikten soğutma tehlikesi, hava subayını canlandıran Göksel Arsoy'un üniformalıyken sevgilisiyle öpüşmesi.”
- Türk sinemasının başyapıtları arasında bulunan Yılmaz Güney'in yönettiği Umut'un sansürleme gerekçesi de oldukça ilginç: “Faytoncunun giyim kuşamının fakirliğin sembolü olması...”
- Yaşar Kemal'in başyapıtı İnce Memed romanı Lütfi Akad tarafından sinemaya uyarlanmak üzere senaryolaştırılır. Sansür Kurulu senaryoyu “Türk devletinin ülkesi ve milletiyle bütünlüğünün bozucu nitelikte olduğu” gerekçesiyle onaylamaz. Yılmaz Güney'in Memed'i oynaması planlanan film projesi de iptal edilir.
- Atıf Yılmaz'ın yönettiği Kemal Sunal'ın rol aldığı Kibar Feyzo'yu izleyen bir emniyet amiri, filmde komünizm propagandası yapıldığı gerekçesiyle suç duyurusunda bulunur. Atıf Yılmaz ile yapımcı Ertem Eğilmez idam istemiyle yargılanır.
- Sabah yazarı Refik Erduran'ın Canavar Cafer adlı oyunu Ankara Birlik Tiyatrosu tarafından birçok şehirde oynanır. Muş Valiliği oyunu yasaklar. Ama oyun Tunceli'de polisler tarafından ödüllendirilir.
- İzmir İnciraltı'ndaki Gençlik Parkı'na dikilen elde bayrak tutan genç heykelin cinsel organı çok belirgin olduğu gerekçesiyle tepki çekince organ heykeltıraş tarafından küçültülür.
- Son yıllardaki örneklerden biri de: Oğuz Atay'ın Korkuyu Beklerken öyküsünden tiyatroya uyarlanan oyunda, rol icabı sigara içen oyunculara Sağlık Bakanlığı müfettişleri tarafından ceza kesilir.
- Ünlü yazar Chuck Palahniuk'un Ölüm Pornosu kitabını Türkçeye çeviren Funda Uncu, ifade vermek için çağrıldığı karakolda, “Bu kitabı çevirmeye utanmadın mı? ... Manken misin? ... Bu karakola daha önce düştün mü?” sorularına hedef olur.
Bunlar sadece bazıları. Ama esas trajik-komik olan Türkiye'de yasaklanan kitaplardan birinin de İstanbul Telefon Rehberi olduğu. Rehber, yasaklı kitaplar listesinden 1988 tarihinde çıkarılınca bu yasağın varlığı öğreniliyor. Daha fazlasını merak ediyorsanız Sansürsüz Sansür Tarihi kitabını okumalısınız.
Eskihisar'a varıp Gebze’ye çıkan yokuşu pedallıyoruz. Tren istasyonuna gitmek için bir pazarın içinden geçiyor ve hızla kalkmakta olan trene yetişiyoruz. Her zamanki gibi baş vagon en boş olanına konuşlanıp dönüş yoluna geçmiş olduk. Trende karşımızda oturan genç bisikletçi ile yapılan sohbet, Bostancı’ya gelince inmemiz, arkadaşların devam etmeleri, hızla, desteği yükselterek eve dönüşümüzle turumuz sonlanıyor. 78 km yaptık ama rampalardan dolayı bayağı yorulduk.
Yalova’nın tepe köylerine bisikletle: Dudullu-Bostancı-(tren) Pendik-(gemi) Yalova-Gacık-Laledere-Çukurköy-Burhaniye-Sermayecik-Örencik-Ahmediye-Tavşanlı-Topçular-(gemi) Eskihisar-Gebze-(tren) Bostancı-Dudullu
Tur tarihi: 1 Mart 2020
Kat edilen mesafe: 76,53 km.
Ortalama hız: 10 km/sa.
Bisiklete biniş süresi 6 sa. 16 dk., dışarıda geçen süre 11 sa. 57 dk.
En yüksek sıcaklık 20 ˚C, en düşük 5 ˚C, ortalama 13,8 ˚C
İrtifa kazancı (çıkış) 1839 m, kaybı (iniş) 1860 m.
En düşük irtifa 0 m., en yüksek 476 m.
Bisiklete biniş süresi 6 sa. 16 dk., dışarıda geçen süre 11 sa. 57 dk.
En yüksek sıcaklık 20 ˚C, en düşük 5 ˚C, ortalama 13,8 ˚C
İrtifa kazancı (çıkış) 1839 m, kaybı (iniş) 1860 m.
En düşük irtifa 0 m., en yüksek 476 m.
Garmin yol bilgileri Yalova’nın tepe köylerine bisikletle
Relive yol bilgileri Yalova’nın tepe köylerine bisikletle
![]() |
Feribotta geçip üst katta yerimizi alıyor, kahvaltı eşliğinde
45 dk’lık yolculuğa başlıyoruz
|
![]() |
Yalova’dayız ve 5li olarak Çiftlikköy’e doğru pedallıyoruz |
![]() |
Güzelce peş peşe dizildik, pedallıyoruz |
![]() |
Kış güneşi kadar da keyifli bir şey yoktur, değil mi? Nerede görürsen altına girersin |
![]() |
İlk rampamız bizi Gacık köyüne çıkarıyor. 205 m rakımda olduğu yazılmış girişinde. Sıkı bir tırmanıştı ama |
![]() |
Laledere’de verilen bir çay molası ile hem dinleniyor
hem etraftaki köpekleri besliyoruz
|
![]() |
Laledere’den saldık kendimizi, hızla bir yokuştan iniyor, otoyolun altından geçip Dereköy’e doğru sapıyoruz |
![]() |
Çevre gittikçe güzelleşmekte. Solumuzda akan bir derenin çıkardığı ses insana bir güzel melodi gibi etki etmekte |
![]() |
Çukurköy geçilince asfalt yerini daha kaba, sürülmesi zor, küçük
çakıl taşlı bir yola bırakıyor, ama çevre daha da güzelleşiyor
|
![]() |
Doğanın tam kucağındayız. Sağımızda dağlar,
kuş sesleriyle kaplı ortalık
|
![]() |
Köy meydanı yazan yazıdan giriyor, önce yanlış
yöne sapıp sonra meydanı buluyoruz
|
![]() |
Burhaniye çok küçük bir köy. Kıraathane akşamları açılırmış...
|
![]() |
Bu durumda caminin avlusuna yerleşiyor, lastiği
sökmeye başlıyoruz el birliği ile
|
![]() |
Patlağın müsebbibi
|
![]() |
Yolumuz inişli çıkışlı ama daha çok çıkışlı. 440 m’lerde
olan Sermayecik’e doğru tırmanıyoruz
|
![]() |
Etrafta bolca çilek tarlaları görülüyor. Mayıs'da
gelin buralara bol bol yersiniz
|
![]() |
474 m ile bu turun tepe noktasına ulaşıyoruz
|
![]() |
Yol üzerindeki çeşmelerden sular akmakta. Birinde durup
mataralarımızı buz gibi suyla doldurup devam
|
![]() |
Yol üzerindeki işaretler pek mantıklı dizilmemiş. Gidiş yönünde
olacağı yerde geliş yönünde. Üstelik de sarı levha
üzerine beyaz yazı hiç okun(a)mıyor!
|
![]() |
Denize varıp sola, Topçular İDO iskelesine hızla pedallamaktayız |
Bölgeye yapılmış geziler Dünya Otomobilsiz Yaşam Gününde Yalova’nın Tepe Köylerine Bir Gezi..., Yal-Ova 3