Pazar günü yağmur olmayacağını öğrenmemle Gebze’ye gitmeye karar vermiştim. Ancak sabah erken kalktığımda havanın kapalı olması neredeyse caydırcaktı ama hazırlık da yapmış olduğumdan, biraz daha kalın giysilerle, geçen haftanın aynılarıyla 9’u az geçe evden ayrıldım. Güneş bana mutluluk veriyor, hava soğuk da olsa içimi ısıtıyor. Kapalı hava ise hüzün. Ama öğlene doğru açacağını bildiğimden, gerçi Meteo da yanılır, yukardakinin ne yapacağı belli mi olur. 10’a 20 kala Bostancı’dan trene binip 1 saatlik yolculuk sonrası Gebze’de iniyorum.
Yolda trene binen genç bir turcu ile ayaküstü sohbet ederek tanışıyoruz çıkışta. Kendisi Yalova Delmece Yaylası’na gidiyormuş, kamp yapmaya. Gönlünde de Peru’ya gitmek var. Ne güzel, ben de isterdim : )) Ortak yanlarımız da çıkıyor; gastronomi, fotograf, rehberlik… Ayrım noktasına kadar birlikte kısa pedallayıp vedalaşıyoruz. Belki bir gün yollarımız gene kesişir.
Hava açtığından, keyif aldığım Gebze’nin köylerine doğru yol almaktayım. Daha önce anlattığımdan tekrar etmeyeceğim, buradan bakabilirsiniz > Tembelliğe yer yok... III / bisikletle Gebze; molasız. İlk gelen, ekmek fırını sonrası, kısa ama dik bölüm, ancak sıkıntı dikliğinde değil, yolu ortadan 2’ye ayırmışlar, turuncu plastik direklerle. Bu da arkadan eskaza (*) minibüs veya otobüs gelirse yanınızdan teğet geçmesine neden oluyor. Böyle durumlarda karşı şerit boşsa oraya geçmek en sağlıklısı. Bugün de aynen yapıyorum. Sonra karşıdan araç gelmesiye sağa geçebilmem için arkadaki sürücünün yol vermesi büyük bir dikkat ve nezaket. Bazıları hiç aldırmıyor, inadına sanki hareket etmekte.
(*) Ezkeza kelimesi Farsça ‘ez’ ve Arapça ‘kaza’ kelimelerinin birleşiminden oluşmaktadır. Kelime “yanlışlıkla/rastlantıyla” anlamında kullanılmaktadır.
Havanın da ısınmasıyla içimdeki yeleği çıkartmış, sadece üstümdeki montla devam ediyorum. Gebze’nin içi geçilip Tenbelova GOSB sonrası artık şehrin kalabalığından uzaklaşıyorsun. Ancak ne hikmetse bugün fazlasıyla araç geçiyor yanımdam, konvoy halinde.
Merak etmiştim ama bulamadım, Tembelova adı nereden gelmekte? Ancak Gebze’yle ilgili olarak bazı araştırmacılar; Gebze’nin bir zamanlar Osmanlı ve Bizans savaşçıları arasında sık sık el değiştiren ve özlenen bir yöre olması itibariyle "Gel bize" veya "Bize gel" ifadelerinden oluşan ve zaman içinde değişerek, halkın öz dilinde "Gebze"ye dönüşen bir ad olduğunu belirtmekteler. 1640 yılında Gebze’ye geldiği anlaşılan Evliye Çelebi ünlü Seyahatname'sinin ilgili bölümünde, “Gebze, ‘Gelbize’den galattır” ifadesiyle de bunu vurgulamakta.
Sıkı yokuşların ilki Pelitli mezarlığı önünden başlar. Eskiden Pelitli’de mola verirdik, ancak o mekan bir kafeye dönüşmüş ve köy kahvesi halini yitirmiş. O nedenle gene pas geçiyor ama bugün ilk defa şöyle biraz köy içine giriyorum. Ve ardından gelen yokuşu tırmanarak, havanın da ısınmasıyla montu çıkarıp yelekle devam ediyorum, güneş kapanınca serin gelse de.
Böyle pedallarken geçenlerde okuduğum ilginç bir yazı aklıma geliyor da; yeme alışkanlıkları ve cinsellik arasındaki bağdan söz edip, bilimsel olarak haz odaklı bu iki davranışın kesişim noktasındaki şaşırtıcı gerçekleri ortaya koyuyordu. Yeme dürtüsüyle cinsel istek arasında nasıl bir bağ olabilir dersiniz? Şöyle sıralamış: Ortak biyolojik zemin; Beyin ve Dopamin. Hem yemek yemek hem de cinsel ilişki beyindeki ödül merkezlerini aktive eden davranışlardır. Özellikle dopamin bu iki eylemin de merkezinde yer alır. Yüksek yağ ve şeker içeren yiyecekler, tıpkı cinsel uyaranlar gibi dopamin salgılanmasını tetikler.
Beslenme biçiminin cinsel sağlığa etkisi. Yapılan araştırmalar, dengeli ve antioksidan açısından zengin bir beslenmenin hem hormonal dengeyi koruduğunu hem de cinsel performansı artırdığını ortaya koymuştur. Özellikle çinko, magnezyum ve omega-3 yağ asitleri libido üzerinde doğrudan etkilidir. Öte yandan aşırı alkol, işlenmiş gıdalar ve obezite, hem kadın hem erkeklerde cinsel isteksizlik ve performans düşüklüğüne neden olabilir.
Duygusal Açlık ve Cinsellik. Psikoloji alanındaki bulgular, duygusal açlığın hem aşırı yeme hem de cinsel yönelim ve davranışlar üzerinde etkili olabileceğini gösteriyor. Özellikle stres, kaygı ve depresyon gibi durumlar bireyleri "haz odaklı tüketim"e yönlendirebilir. Bu bağlamda yemek ve cinsellik, yalnızlık ve duygusal boşlukların doldurulmaya çalışıldığı araçlara dönüşebilir.
Kültürel Kodlar ve Toplumsal Roller. Toplumların yemek ve cinselliğe atfettiği anlamlar, bireyin bu iki eyleme yaklaşımını da şekillendirir. Örneğin, "kadının mutfakta yer alması" ve "erkeğin güçlü olması" gibi toplumsal kalıplar, hem beslenme rollerini hem de cinsellikteki beklentileri etkileyebilir. Bu durum, bireyin hem bedeniyle hem de cinselliğiyle kurduğu ilişkiyi şekillendiren kültürel kodlara işaret eder.
Afrodizyaklar ve Cinsel Mitoslar. Tarih boyunca bazı yiyeceklerin cinselliği artırdığına inanılmıştır: istiridye, çikolata, kırmızı şarap, çilek… Bilimsel olarak bazı besinlerin dolaşımı artırarak cinsel isteği destekleyebileceği kabul edilse de çoğu zaman bu tür inanışlar psikolojik etkilerle (plasebo) desteklenir.
Mollafenari her zamanki gibi kalabalık, Cumaköy ise daha sakin. Ancak ben köye girmeyip Ovaköy yönüne sapıyorum. Bölge besi çiftlikleri ve seralarla dolu. Bu arada hava bir ısınıyor bir serinliyor. Bulutlar ağır ağır güneşin önünde gezinmekteler. Nadiren 1-2 araçın geçtiği, seraların boş olduğu, kiminin sürüldüğü, kiminin tamir edildiği, Tiny House denilen minik evlerin ve de daha büyüklerinin olduğu bölgeler geçilip dereye paralel ilerleyerek geldiğim yol ayırımında sağ yapıp geçtiğim bölgeler nedense önceki gelişime pek de benzemiyor. Yanılıyor muyum diye devam ediyor, bazı yerlerde, çayırlarda piknik yapan vatandaşlar, solumda ise uzunca giden bir duvar ve arkasında görebildiğim kadarıyla muhteşem villalar. Birinin kapısında “Fora Ovacık Konutları” yazıyordu. (…) Ve yol gitti gitti sonunda toprak oldu ve bir su toplama göleti duvarına ulaştı. Anlıyorum ki yanlış yoldayım. Geride arabasını yıkayan vatandaşa soruyor, tornistan edip çataldan sağ yapmam gerektiğini öğreniyorum. Ve bu şekilde doğru yola giriyor, Ovaköy Evleri Sitesi, Akbal Su gibi yerler geçilip Ovacık yoluna çıkılıp ilk kavşaktan sola geriye dönüp Göçbeyli’ye doğru pedallıyorum.
Molasız devam ediyorum. Nedense karnım acıkmadı ama Okan Üniversitesi sapağında durup yanımdaki sandviçin tekini mideye indiriyorum (saatler de 13’ü geçmekte). Ve devamında Sabiha Gökçen Metro İstasyonuna kadar gelip kalan 2 sandviçi de indirip 5 dakika sonra gelen metroyla Kozyatağı, oradan da gene metroyla İMES ve eve ulaşmak artık çok kolay, yokuş aşağı inen yol beni 7-8 dakika içinde evin kapısına getiriyor. Saat 3’ü az geçmekte, kilometre ise 62’yi gösteriyor.
Sonlandırmadan size Amerikalı bir keman sanatçısını tanıtayım; Damien Escobar. 1986 doğumlu. Sekiz yaşında keman çalmaya başladı. On yaşındayken Juilliard Müzik Okulu'na kabul edilen en genç öğrenci oldu ve 13 yaşında Juilliard'dan mezun oldu. Ayrıca Bloomingdale Müzik Okulu'nda eğitim gördü. Dahi çocuk yani. 2024 tarihli Gemini albümünden Zodiac.
bisikletle Gebze; molasız II: Dudullu-Bostancı-(tren) Gebze-Pelitli-Mollafenari-Cumalı-Ovaköy-Göçbeyli-Sabiha Gökçen Havaalanı-(metro) Kozyatağı-(metro) İMES-Dudullu
Tur tarihi: 20 Nisan 2025
Alınan yol: 62,47 km
Ortalama hız: 18,5 km/s
En yüksek hız: 54,1 km/s
Bisiklete biniş süresi 3 s 23 dk, dışarıda geçen süre 6 s
En yüksek sıcaklık 27 ˚C, en düşük 13 ˚C, ortalama 19,8 ˚C
Yükselti kazancı (çıkış) 711 m, kaybı (iniş) 830 m
En düşük yükselti 0 m, en yüksek 263 m
Garmin yol bilgileri bisikletle Gebze; molasız II
Relive yol bilgileri bisikletle Gebze; molasız II
İlginizi çekebilir Derrâce-süvâr, bisikletle 30 Ağustos Zaferi; Kazananlar Kutlar, bisikletle Yakacık ve ötesi...