25 Ağustos 2020

Keşif Turları; Gebze-3

Üç hafta önce bu bölgeye bir keşif turu düzenlemiştim. Orada iki nokta kafama takılmıştı. Birincisi Gebze otogarına kadar gitmemek, direk Gebze Center’dan dönmek. Diğeri de Mollafenari’den Cumaköy’e giden kestirme yolu kullanmak. Bu iki nokta için aynı yolu bir kere daha pedalladım, Firuzan’la birlikte.

Bu nedenle yolun geneline ilişkin bilgi vermeyeceğim. Buradan okuyabilirsiniz Keşif Turları; Gebze-2.

Sabah acele etmeden evden çıkıp Bostancı’da trene bindiğimizde saatler 8 buçuğu gösteriyordu. Son vagon, önceden binmiş bisikletçilerce tutulduğundan bu sefer bir kaç sıra daha içeriye yerleştik. Araç da boş olduğundan sıkıntı olmadı. Gençler Sudüşen Şelalesi’ne gideceklerdi. Fark ettim ki, nedense bugüne kadar hiç oraya gitmemiştik. Bunu da bir kere yapmak lazım. Çok anlatılır çizilir, ne kadar dik olduğu, ne kadar güzel olduğu.
Haydarpaşa-Gebze hattının
 kullanılmaya başlanması 1871 yılına
 kadar uzanır. Eski Gebze istasyonu
 1873 yılında hizmete girmiştir.

Gebze’den uzaklaşmadan Dursun Beyin bize her zaman getirdiği fırından (NZR) ekmeğimizi de alıyoruz. Buranın ekmeği çok lezzetli. Hemen yanlarında bir de Karadeniz Mutfağı görüyorum. Muhlama vs. yapıldığı yazılı tabelasında.

Yan yoldan sürdük. E-5 üzerinde güvenlik şeridi yok. Ama yan yolda da bir bölüm var ki, tek araçlık. Arkandan gelen (olduğunda) bayağı tedirgin ediyor. Hani acaba karşıdan gelen yok, oraya mı geçsem dedirtiyor.

Gebze Center’da yol E-5 üzerinden geçerek Gebze içlerine giriyor. Saptık bu noktadan ve belediye binasına kadar geldik. Bir defa teyit ettirerek.

İlk geçiyorum buralardan. Nedense hiç Gebze’ye girmemiş hep dışından geçmişim. Zaten araçla seyahat edildiğinde hiç bir yere girmezsin ki. Geçer gider, bir an hedefine ulaşmaya çalışırsın.

Gebze, Kocaeli'nin bir ilçesi. Marmara Bölgesi'nin en büyük sanayi kentlerinden biridir.

Gebze'nin de içinde bulunduğu, Bitinya bölgesinin bilinen en eski tarihi, MÖ 12. yüzyıla kadar dayanır. Asya ile Avrupa kıtaları arasındaki en önemli geçit yeri olan Kocaeli Yarımadası ya birçok ulusun yurdu ya da gelip geçtikleri, uygarlıklarından izler bıraktığı bir yer olmuştur. Bilinen ilk ulus göçünü de MÖ 12. yüzyılın başlarında Frigler yapmıştır. Boğaz yoluyla Yarımada'ya gelen Frigler, buradan Anadolu'ya dağılmışlardır.

Bugün Gebze'nin olduğu yerde, MÖ 281 yıllarında Kral I. Nicomedes'in egemenliğindeki Bitinya Krallığı dönemindeki Dakibyza ve Libyssa adında yerleşmeler vardı. Bu yerleşim alanlarının araştırmalara konu olmasının en önemli nedeni ise, ünlü Kartacalı komutan Hannibal'ın krallık döneminde burada yerleşmiş olmasıdır. Hannibal, Zama Savaşı'ndaki yenilgisinden sonra ülkesinde itibar görmemiş ve Bitinya Krallığı’na iltica etmek zorunda kalmıştır. Hannibal'ın mezarı Gebze TÜBİTAK Yerleşkesi içerisinde bulunmaktadır. Evliya Çelebi 1640 yılında Gebze'ye yaptığı seyahatte 1000 kadar bağlı ve bahçeli eski tarz evin bulunduğunu söyler.

Belediye sonrası gelen yön levhasını yanlış anlıyor ve bir önceki sokaktan saparak, tam mahalle aralarından geldiğimiz noktada, gitmemiz gereken GOSB Tembelova kapısına çok uzak olduğumuzu fark etmemizle, doğru yola sapmak için vatandaştan alınan bilgilerle yönümüzü yeniden belirliyoruz. (cümle = paragraf J)

Yani bir başka ifadeyle; belediye binası geçilip Pelitli Mezarlığı diye yazan ve kanımca bir sokak erken dikilmiş olan levha sonrası gelen Gençlik Caddesi’ne sapılmalı(ymış). Neyse, E-5 üzerinden çok kısa bir mesafeyi tersten pedallayarak gereksiz bir U yolunu kısaltmış olarak GOSB içine dalmamızla doğru yolda ilerliyoruz.

Bu şekilde Gebze Center’dan sapıp ciddi bir mesafeyi kısaltmış olduk. Bir de rampa eksilttik aradan. Bundan sonrası Pelitli ve Mollafenari olacak. Firuzan da buralardan ilk geçiyor. Bazı bölgeler çok güzel. Sanayi görmediğinizde kendinizi yeşilliklerin içinde buluyorsunuz. Ama uzun sürmüyor bu durum. Pelitli’de bir çay molası. Cami karşısındaki kahve, Muhtarın Yeri. Az çukurluk. Hiç de rampa düşünmemişler. Geçtim bisikleti, tekerlekli sandalye, bebek arabası, hatta el arabası... Nasıl iniyor diyor soruyorum çaycıya, böm böm bakıyor. İlk defa mı duyuyor? Çaylar 2,5. Bizim bardaklar yaklaşık kartonlara eşit. Amma pahalandı diyorum da, “eskiden 100 milyona aldığım çay 180 milyon oldu.” diyor. Bu milyon lafı ne komik, ne garipti değil mi? Ekmek bir milyon L 6 sıfır atıldı da ne oldu? AKP’nin iktidara geldiği 3 Kasım 2002 seçimlerinde dolar kuru 1,67 TL seviyesinde bulunuyordu. O dönemlerde dolar kurunun 1 TL ile eşitlenmesi projesi gündeme getirilmişti, hatırlarsanız. Ancak 2007 yılından itibaren siyasi alanda yaşanan gelişmeler dolar kurunu 1 TL sınırından çok ama çok uzaklaştırdı. Bugün 7 lirada tutmak için döviz satıyorlar ancak tutamıyorlar. Satacak bir şey de kalmadı. Tüm Cumhuriyet kazanımlarını elden çıkarttılar. AKP’nin ülkeye verdiği zararı düzeltebilmek için çok çaba harcamak gerekecek.

Bugün, 23 Ağustos 1921; Sakarya Meydan Muharebesi başladı ve 30 Ağustos 1922’de Dumlupınar'da Mustafa Kemal'in başkumandanlığında zaferle sonuçlandı.

Sakarya Savaşı, büyük bir tarihsel olaydır; hem Kurtuluş Savaşı ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu ve bağımsız bir ülke olarak dünyada yerini alması, hem de dünya savaş tarihindeki stratejik, taktik, başkomutanlık yönetimi bakımından çok özgün yeri dolayısıyla... Atatürk’ün askeri dehasının tartışılmaz bir şekilde yeniden parladığı bir savaş olması da olayın büyük ekstrasıdır... diyor Orhan Bursalı ve devam ediyor... Türk-Yunan düşmanlığı İngilizlerin ektiği büyük tohumdur. Kurtuluş Savaşı aslında İngiltere’ye karşı verildi. Çanakkale’de de İngilizler başroldeydi! Orada Yunanlar yoktu. Fakat Birinci Büyük Savaş’ın bitimiyle Osmanlı İmparatorluğu üzerine tam çöken de esas olarak İngiltere idi. İstanbul’un işgali de İngiltere’den sorulurdu. Meclisi basarak yurtseverleri Malta’ya süren de onlardı. İstanbul’da vatanseverleri kurşuna dizen de. Vahdettin’i esir alarak vatan haini derecesine düşüren ve Kurtuluş Savaşı’nı boğma komplolarının tümünün kaynağı ve Hilafet Ordusu denen ilkel artıklar takımını İngiliz altınlarıyla örgütleyen de. 

Ve, Yunanları Anadolu’ya saldırtarak iğfal eden ve onlara “Küçük Asya Felaketi” yaşatan da. 

Yunanların “Büyük Yunanistan” hayalini kullandı. Trakya ve Batı Anadolu’yu (Ege Bölgesi’ni) siz alın dedi. Venizelos da, Kral Konstantin de bu zokayı yuttu ve ülkelerine büyük felaketi hazırladı. Çünkü İngilizlerin ellerinde, Anadolu’yu Sevr Antlaşması’yla parçalamak için başka bir “büyük kullanışlı alet” yoktu. Yunanistan, Anadolu’da büyük kötülükler yaptı. Bu kötülüklerin önemli hesabı da İngilizlere aittir.

Mollafenari’de Denizli yönüne gitmeden, direkt hipotenüs bir yol Cumaköy’e çıkıyor. Onu kullanıyoruz ve ciddi kısaltıyor mesafeyi. Gerçi diğer yol da güzel. Uzatmak isterseniz.

İki pazardır pedallarken kafa radyosunda Chris Rea çalıyor. 1989 tarihli çok keyifli bir parçası vardır; The Road To Hell. İnsana dinlerken yollara düşme isteği oluşturur. Bomboş düz bir yolda doğanın içinde pedal basmak. Bölge de bu işe çok uygun. Fazla araç geçmiyor buralardan.


Cumaköy sanırım bölgenin en güzel yeri. O nedenle de etrafta çok güzel evler görüyoruz. İnsanın içi gidiyor, burada oturmak varmış J İkimiz de fazla yorulmadığımızdan ikinci bir mola vermeden Kadıllı ve devamında Göçbeyli üzerinden Kurtköy, Sultanbeyli şeklinde İMES’e ulaştığımızda saatler daha 2 bile olmamıştı. Aslı Börek’te dinlenirken bir su böreğini 3 çayla paylaşıyoruz. Bisikletleri börekçiye emanet edip Metro’dan yapılan alış-veriş sonrası eve vardığımızda 70 km’yi geride bırakmışız. 














Keşif Turları; Gebze-3: Dudullu-Bostancı-(tren) Gebze-Pelitli-Mollafenari-Cuma-Kadıllı-Göçbeyli-Kurtköy-Sultanbeyli-İMES-Dudullu

Tur tarihi: 23 Ağustos 2020
Kat edilen mesafe: 70,17 km.
Ortalama hız: 15,5 km/sa.
Bisiklete biniş süresi 4 sa. 31 dk., dışarıda geçen süre 7 sa. 5 dk.
En yüksek sıcaklık 36 ˚C, en düşük 23 ˚C, ortalama 30,4 ˚C
İrtifa kazancı (çıkış) 919 m, kaybı (iniş) 922 m.
En düşük irtifa 4 m., en yüksek 273 m.

Garmin yol bilgileri Keşif Turları; Gebze-3

Relive yol bilgileri Keşif Turları; Gebze-3



Haydarpaşa-İzmit-Ankara demiryolu ilk olarak 1888 yılında
 II. Abdülhamid’in Almanya’dan aldığı maddi destekle yapılmıştı.

Geçerseniz buradan ekmek alın, çok lezzetli.


Yolu hem asfaltı iyi, hem de çevresi. Bir an
 nerede olduğunuzu unutuyorsunuz.




Pelitli

Çocuk oyun parkı kuklaları; ya üretiliyor, ya da hurdacı.

Jandarma karşı şeritte hız ölçümü yapıyordu.

Hava arada kapıyor. Aslında iyi de geliyor biraz serinlik.



Cumaköy

Beton yolda hızla kayıyoruz...

JJJ

















Bölgeye yapılmış geziler Keşif Turları; Gebze-1Ge-Ze-Ge-Ze-Geb-Ze