8 Mayıs 2023

Ge-Ze-Ge-Ze-Geb-Ze XS

Gebze’nin köyleri pedallamak için çok keyiflidir. Bu rota XL veya XS olarak iki şekilde olabiliyor. Yani uzun veya kısa. Biz bugün kısa olanı turladık. XL versiyonunu merak ederseniz, bkz > Ge-Ze-Ge-Ze-Geb-Ze XL

Saat 10.30, Gebze istasyonu karşısında sergilenen lokomotif buluşma noktamız. Nurhan çoktan gelmiş. Börekçide çay ve poğaçayla yapılan minik kahvaltı sonrası çıktık yola. Karadeniz fırınından ekmeklerimizi aldık, ardından gelen sıkıntılı dar yol da aşılıp Gebze içinden devamla Tembelova Sanayii Bölgesinden geçerek Pelitli’nin yolunu tuttuk. Bu turun tek uzun ve yoran rampası Pelitli Mezarlığı yanından başlar.

Hava kapalı ama soğuk değil. Bir açıdan iyi, terletmeyecek. Nurhan bizimle bu bölgeye ilk geliyor. O nedenle ara sıra durup etrafı izliyor, bildiklerimizi paylaşıyoruz.

Pelitli mola noktamız. Her zamanki kahvede içilen çaylar (3-) ve yapılan keyifli sohbetler. Yarım saat kadar sonra tekrar sele üzerindeyiz. Yol kenarında oturmuş bekleyen kedi tuhafımıza gidiyor. Burada ne işi var? Durmamızla yanımıza gelen, garip hareketler yapan bir kedi. Sıkıntısı mı var, oyun mu oynuyor? Verilen mamaları da yemiyor. Şaştık kaldık, ne olduğunu anlayamadık.

Bahar artık tüm renkleriyle kendini belli etmekte. Yeşillerin içinde sarılar kırmızılar morlar öylesine keyifli bir ahenkle dağılmış ki bize Monet ve Cézanne’ın tablolarını hatırlatmakta. Bu güzellikleri pas geç(e)miyor, hem içinde hem dışında bolca foto çekiyoruz. (...) Mollafenari-Cumaköy keyifle geçildi. Güneş arada yüzünü gösterdiğinde hava da ısınıyor, verdiği sıcaklık içimizi ısıttığı gibi neşemize neşe katıyor.

Gebze denildiğinde, madalyonun arka yüzüne yapışık, o vahşi-utanç verici olay zaman zaman aklıma gelir: İtalyan sanatçı ve aktivist Giuseppina Pasqualino di Marineo ya da daha çok bilinen adıyla Pippa Bacca, sanatçı arkadaşı Silvia Moro ile beraber “Barış Gelini” adıyla, dünya barışı için yolculuğuna başladı. 8 Mart 2008’de Milano’dan başlayıp Slovenya, Hırvatistan, Bosna, Bulgaristan, Türkiye, Suriye, Lübnan, İsrail ve Filistin güzergahından Tel-Aviv’de noktalanması planlanan yolculuk sırasında Bacca, Kocaeli’nin Gebze ilçesine bağlı Tavşanlı köyü yakınlarında tecavüze uğradı ve ardından boğularak öldürüldü.

Peş peşe-yan yana pedallayarak Kadıllı köyüne geldik. Mola vermek istenmediğinden devam ederek Gebze-Şile yoluna bağlanıp dönüşe başlıyoruz. Uzunca bir rampa (ama yormayan) çıkılıp Şekerpınar’dan saldığımız gibi bisikletleri Fatih tren istasyonunda bulduk kendimizi. 15 dakika sonra gelen trene atlayıp, biz Maltepe’den, Nurhan Üsküdar’a devam ederek evlerin yolunu tuttuk.

Son zamanlarda İskandinav veya Kuzey Cazı diyebileceğimiz müziklere merak saldım (–gene). Danimarkalı bir elektronik caz ikilisi: Svaneborg Kardyb. Nikolaj Svaneborg (Wurlitzer, synthesizer, piyano) ve Jonas Kardyb'den (davul, perküsyon) oluşuyor. Müzikleri Danimarka halk müziği ve İskandinav caz etkilerinden besleniyor. İlk albümlerinin yayınlanmasının ardından 2019 yılında iki Danimarka Caz Müzik Ödülüne layık görülürler - Yılın Yeteneği ve Yılın Danimarkalı Caz Bestecisi dallarında. İkili, kendi müzikal geçmişlerini; “Nikolaj İskandinav cazından, Jonas ise Roots, blues ve folk'tan geliyor, dolayısıyla müzik kişisel katkılarımızın bir toplamı ve bundan başka bir şey olmak için gelişmiyor” sözleriyle açıklamakta. 2023 tarihli Over Tage albümlerinden bir parça: Op

Ge-Ze-Ge-Ze-Geb-Ze XS: Dudullu-Bostancı-(tren) Gebze-Pelitli-Mollafenari-Cumaköy-Kadıllı-Şekerpınar-Fatih tren istasyonu-(tren) Maltepe-Dudullu