Başladığı
günden bu yana 250 bin km pedal çevrilen ETİ Sarı Bisiklet Sosyal Sorumluluk
Projesi’ne 4 yılda 10 milyon TL’i aşkın yatırım yapıldı.
Bugüne
kadar dünyanın etrafında altı kez tur atacak kadar yol kat eden proje
kapsamında bu yıl 2. El Bisiklet kampanyası ile atıl durumdaki bisikletler
toplanıp yenilenerek ihtiyaç sahibi çocuklarla buluşturulacak. Sağlıklı yaşamın
en önemli unsurlarından biri olan “hareketlilik” kavramını bisiklet aracılığı
ile toplumun her kesimine yaymayı amaçlayan ETİ, Aktif Yaşam Derneği ile
birlikte hayata geçirdiği ETİ Sarı Bisiklet Sosyal Sorumluluk Projesi’nin
dördüncü yılında hız kesmeden çalışmalarına devam ediyor. Başladığı günden bu
yana 250 bin km pedal çevrilen ETİ Sarı Bisiklet Projesi kapsamında, dünyanın
etrafında altı kez tur atacak kadar yol kat edildi.
Gelişmiş
ülkelerde olduğu gibi Türkiye’de de fiziksel aktiviteleri gündelik hayatın bir
parçası haline getirmeyi hedefleyen Sarı Bisiklet Projesi, “Sağlık için
Hareket, Hareket için Bisiklet” mottosuyla toplumu mobilize olmaya davet
ediyor.
ETİ Sarı
Bisiklet Projesi’nin dördüncü yılı hedefleri ve projelerini duyurduğu etkinlik
çerçevesinde ETİ Sarı Bisiklet’in desteklediği Aktif Yaşam Derneği’nin
yürüttüğü 2017 Türkiye Fiziksel Aktivite, Bisiklet ve Yürüyüş Pratikleri
Araştırması’nın sonuçları paylaşıldı. Araştırma, İstanbul, Çanakkale, İzmir,
Bursa, Ankara, Adana, Kayseri, Samsun, Trabzon, Erzurum, Van ve Diyarbakır
olmak üzere Türkiye’nin 12 bölgesinde yüz yüze anket uygulamasıyla yürütüldü.
Türkiye’de
1,5 milyon atıl bisiklet bulunuyor!
Araştırma
sonuçlarına göre, hanelerin yüzde 28’sinde bisiklet var ve bisikleti olan
evlerin yüzde 36’sında hiç kullanılmayan en az bir bisiklet bulunuyor. Bu orana
göre Türkiye’de yaklaşık 1.5 milyon atıl bisiklet bulunuyor. Ankete katılanlar
arasında aktif olarak bisiklet kullananlar yüzde 9 oranında iken, bisiklet
kullanmayı bilmeyenlerin oranı yüzde 37 seviyesinde. Toplumun yüzde 70’i
yılda 1-2 kez bisiklet kullanıyor ya da hiç kullanmıyor.
“Sarı
Bisiklet Sosyal Sorumluluk Projesi kapsamında ikinci el atıl bisikletleri
toplayıp, yenileyerek ihtiyaç sahipleri ile buluşturacağız!”
ETİ’nin
dördüncü yılında Sarı Bisiklet Projesi ile yine çok anlamlı projeleri hayata
geçirdiğine dikkat çeken ETİ İcra Kurulu Başkanı, bu yıl başlatacakları ikinci
el bisiklet kampanyasını anlattı: “ETİ olarak Sarı Bisiklet Projesi kapsamında
atıl durumda olan ikinci el bisikletleri hayata döndürmeyi hedefleyen bir
kampanya başlatıyoruz. Bağış yapmak isteyenlerden topladığımız bisikletleri
Sarı Bisiklet Sosyal Sorumluluk projemiz kapsamında elden geçirip, yenileyerek
ihtiyacı olan çocuklarımızla buluşturacağız. 10 Mayıs’ta Kadir Has
Üniversitesi’nde düzenlenecek Tamir Şenliği’nde üniversite öğrencilerinin
gönüllü katılımıyla bisikletleri tamir ederek hayata döndürmeyi planlıyoruz.
Yenilenen 2. el bisikletlerimiz için İl Milli Eğitim Müdürlükleri ile
görüşüyoruz. Anadolu’daki ihtiyaç sahibi en uygun ilköğretim okulunu
belirleyerek bu okula göndereceğiz.”
Sarı
Bisiklet Projesi’nin gelenekselleşen İlkokullarda Güvenli Sürüş Eğitimleri’nin
de devam ettiğini kaydeden Polatoğlu, bu yıl Maltepe’deki ilköğretim
okullarında verilecek eğitimlerle yıl sonunda toplam da 17 bin 500 öğrenciye
bisiklet sürüş eğitimi vermiş olacağını ifade etti.
Bu yılın
bir diğer yeniliği olarak, ebeveynlerin çocuklarına bisiklete binmeyi nasıl
öğretebileceklerine dair pratik uygulamaları içeren eğitimler vereceklerini
açıkladı. Bisikletli Kadın İnisiyatifi gönüllü olarak destek sağlayacağı
eğitimler ile 300 ebeveyne ulaşmayı hedeflediklerini aktaran Polatoğlu, “Bir
çocuk için anne veya babasının rehberliğinde ilk defa bisiklet pedalını
çevirmesi çok değerli bir hatıradır. Biz bu kıymetli anlara ve ailece
bisikletle keyifli deneyimler yaşamalarına vesile olmak için ebeveynlere de
eğitim vereceğiz” dedi.
Türkiye’de
bir ilk! Akaryakıt istasyonunda “Bisiklet Bakım Noktası”
Proje
kapsamında yeni bir pilot uygulamanın ile başlayacağını duyuran Polatoğlu,
Türkiye’de ilk kez bir akaryakıt istasyonunda bisikletler için bir pilot
“bisiklet bakım noktası” kuruluyor. Bu noktada lastik tamiri, pompa ve gidon
ayarı gibi ihtiyaçların karşılanması planlanıyor. Shell ile bu konuda iş
birliği yapıyoruz. İlerleyen süreçte pilot uygulamanın yaygınlaştırılması
hedefleniyor” şeklinde konuştu.
“Sarı
Bisiklet Çalıştayı” ile bisiklet her yönüyle ele alınacak!
Sarı
Bisiklet projesi kapsamında bu yıl düzenlenmesi planlanan çalıştayda bisiklet
olgusu her yönüyle ele alınacak. Çalıştaya gerek ülkemizden gerekse dünyadan
sürpriz isimler katılacak. Ayrıca uzman isimler çalıştayda bisiklet ve şehir
kültürü, bisiklet kullanım alışkanlıkları, bisiklet kullanımının toplumsal ve
çevresel etkileri gibi konularda deneyimlerini paylaşacak, bu konuda yapılan
araştırmaları aktaracaklar. Türkiye’de bisikletin günlük rutinimiz içinde daha
fazla yer almasını sağlamak için neler yapılabileceğini aktaracaklar.
“Sivil
ve özel sektör işbirliğinde hayata geçirilen projeler olumlu katkı sağlıyor”
Aktif Yaşam
Derneği olarak ETİ’nin destekleriyle Türkiye’nin daha aktif ve sağlıklı bir
yaşam tarzını benimsemesi için yürüttükleri çalışmaların ve Sarı Bisiklet
Projesi’nin olumlu sonuçlar verdiğini kaydeden Aktif Yaşam Derneği Yöneticisi
Mehmet Ali Çalışkan, sözlerine şöyle devam etti: “Toplumumuzun boş zaman
geçirme kültüründe aktif yaşam çok az yer tutuyor. Özellikle ailelerin hayatına
fiziksel aktivite girmeli. Gündelik hayatında bisiklet kullananların, yani işe,
okula, alışverişe bisikletle gidip gelenlerin oranı sadece yüzde 4. Bu oran
Avrupa'nın bazı ülkelerinde yüzde 50'nin üzerine çıkıyor. Buna karşın
yaptıklarımız işe yarıyor. 10 yıl önceki araştırmalarda yeterli fiziksel
aktivite düzeyine sahip yurttaşların oranı yüzde 25 idi. Bu oran yüzde 35'e
çıkmış durumda. Hızlı bir artış sayılmaz ama aktif yaşama yatırım yapmanın
önemini ortaya koyuyor. Sivil toplum ve özel sektörün iş birliği içinde
gerçekleştirdiği işler değişime çok önemli katkılar sağlıyor.”
Türkiye’de
toplumun yüzde 75’i yürümeye vakit bulamıyor
Araştırmanın
ortaya koyduğu çarpıcı sonuçlar arasında fazla yürümediğimiz gerçeği de yer
alıyor. Türkiye’de toplumun yüzde 45’i günde yarım saatten fazla yürüyor. Yarım
saatten fazla yürüyenlerin yüzde 60’ını mavi yakalılar, yüzde 40’ını ise beyaz
yakalılar oluşturuyor. Yapılan günlük yürüyüşlerin yüzde 70’i ise okula ya da
işe gitme hedefiyle yapılıyor. Spor maksatlı yapılan yürüyüşlerin oranı sadece
yüzde 6’da kalıyor. Toplumun yüzde 75’i yürümeye vakti olmadığını belirtiyor.
Anket yapılan kişilerin sadece yüzde 30,5’i yaşadığı şehrin yürüyüş için uygun
olduğunu ifade ederken Ankara ve İstanbullularda bu oran yüzde 11’e kadar
geriliyor. Ayrıca araştırmada ilgi çekici sonuçlardan biri de 1 kilometreyi kaç
dakikada yürüdüğünü bilmeyenlerin yüzde 84 oranında olması.
Tamir
Şenliği’nin organize edilmesinde görev alan Kadir Has Üniversitesi Bisiklet
Kulübü’nün Kurucu Başkan Murat Koçer, ise şöyle dedi: “Kulüp olarak Sarı
Bisiklet projesini 3 yıldır beğeniyle takip ediyoruz. Sarı Bisiklet bu yıl
üniversitemize gelip, düzenlemeyi planladıkları kampanya için bize işbirliği
teklif edince çok mutlu olduk. Sarı Bisiklet, bisikletli yaşam için Türkiye’de
yapılmış ilk büyük proje. Böyle bir projenin gönüllü destekleyicisi olma fikri
bizi çok heyecanlandırdı. Proje ile toplanan atıl bisikletleri 10 Mayıs’ta
bizim kampüsümüzde düzenleyeceğimiz bir tamir şenliğinde tamir ederek yepyeni
hale getireceğiz. Şenlikten sonra da yaz boyunca tamir işlemlerine devam
edeceğiz.”
2017
Türkiye Fiziksel Aktivite, Bisiklet ve Yürüyüş Pratikleri Araştırması
Sonuçları:
Fiziksel
aktiviteye dair çıktılar:
Yeterli
fiziksel aktivite düzeyine sahip olan yurttaşların oranı 2008 yılında yüzde 25
iken, bu oran 2017’de yüzde 35 oldu.
Toplumun
yüzde 65'i yetersiz fiziksel aktivite seviyesinde olmasına karşın kendini
yeterince aktif bulanların oranı yüzde 80'in üzerinde.
Aktif
yaşamdan en uzak kesimleri, 16-24 yaş arası gençler, masa başı çalışanlar
ve evli olanlar oluşturuyor.
Bisiklet kullanımına
dair çıktılar:
Hanelerin
yüzde 28’inde bisiklet var.
Bisiklet
bulunan hanelerin yüzde 36’sında son 1 yılda hiç kullanılmamış en az 1 bisiklet
var. Bu, Türkiye’de yaklaşık 1.500.000 atıl bisiklet olduğunu gösteriyor.
Bisiklet
kullanmayı bilmeyenlerin oranı yüzde 37, kullanmayı bilenler ise yüzde 63.
Yüzde
37’nin içinde aktif kullananların oranı yüzde 9 iken, yüzde 70’i yılda 1-2
kereden fazla kullanmıyor.
Bisiklet
kullananların yüzde 80'den fazlası eğlence, hobi, spor için kullanırken,
gündelik hayatında kullananlar sadece yüzde 4'ü oluşturuyor.
Yürüyüşe
dair çıktılar:
Günde yarım
saatten fazla yürüyenlerin oranı yüzde 45.
Mavi
yakalıların yüzde 60’ı, Beyaz yakalıların yüzde 40’ı yarım saatten fazla
yürüyor.
Günlük
yürüyüşün yüzde 70'i işe, okula gitmek ya da iş gereği yapılan
yürüyüşler.
Yürümeye
zamanım yok diyenlerin oranı yüzde 75. Yürümek ilgimi çekmiyor diyenler; yüzde
51, yürümekten keyif almıyorum diyenler ise yüzde 49’luk bir orana sahip.
Yaşadığı
şehrin yürümeye elverişli olduğunu düşünenlerin oranı Türkiye genelinde yüzde
30 iken, İstanbul ve Ankara’da bu oran yüzde 11’lere geriliyor. Ayrıca
bisiklete binenler arasında yaşadığı şehrin yürüyüş için uygun olduğunu
düşünenlerin oranı yüzde 14 daha fazla.