11 Mart 2015

Bikes vs Cars / Arabalara karşı Bisikletler


















Film                                                                                         

Bisiklet, değişim için inanılmaz bir araç. Tüm dünyada aktivistler ve kentler yeni bir sisteme doğru hareket ediyor. Ancak ekonomik güçler buna izin verecekler mi? ‘Bikes vs Cars’, BANANAS!* ve Big Boys Gone Bananas!* yönetmeni Fredrik Gertten’in yeni film projesi. Dünyadaki günlük trafik dramını inceliyor.
“Savaş değil bir şehir” - Aline Cavalcante, São Paulo

İklim değişikliği ve hiç bitmeyen trafik sıkışıklıkları her zamankinden daha fazla insanların sinirlerini bozuyor. Dünya kentlerindeki insanlar sızlanmak yerine bisikleti seçerek kendi çözümlerini üretiyorlar. Trafiğin öfkesi ve yanlış şehir planlaması bisikletlilerin günlük ölümlerine neden oluyor. Ve şimdi onlar güvenli bisiklet yolları talep etmekteler.












Dünya ikliminin ve çevrenin kurtarılması için radikal değişikliklere gereksinim duyulduğunu biliyoruz, ancak otomotiv endüstrisi daha da fazla araç satmakta. Bugün 1 milyar, 2020 yılında 2 milyar araba olacak.

Eşit olmayan bir savaş. Değişim için çalışan aktivistler ve siyasetçiler, çok milyar dolarlık araba ile karşı karşıyalar. Petrol ve inşaat sektörü ise toplumu arabaya bağımlı kılmak için her türlü yöntemi devreye sokuyor. Dünyada iklim ve çevrenin kurtarılması için radikal değişikliklere gereksinim duyulduğunu biliyoruz, ancak otomotiv endüstrisi her geçen yıl daha da fazla araç satmakta. Bugün 1 milyar araba, 2020 yılında 2 katı olacak.












“Açık havada sürüş, ok gibi fırla, virajlarda hızlan, işte bu günlerde bisiklet üzerindeki duygular. Otomobil reklamcılarının hissettirmeye çalıştıkları ancak arabada olmayan.” – Dan Koeppel, LA

Film, değişim yaratmak için mücadele veren dünyadaki bireyleri izleyecektir. Sao Paulo'nun Ciclofaxia, Paulista Bulvarı’nda bir şeridin sadece bisikletlilere ayrılmış olan haftalık pazar sürüşlerinde Aline ile buluşuyoruz. Aline, bisikletçi olmanın olumlu yönlerine odaklanmış ve kentin bisiklet hareketine ilham veren kişidir. Ancak bu, dört günde bir bisikletçinin öldüğü kentte çok zordur. Ve Toronto’da belediye başkanı Rob Ford’un ‘Arabalarla Mücadele’ savaşını kazanmak için bisiklet yollarını sildiğini, kentsel onarım grubu üyelerinin geceleri sprey boya ve kalıplarla bunları yenilemek için çalıştıklarını gözlemliyoruz.












‘Chicago Ghost Bikes’dan Sessizliğin Şikago Yolculuğu.

Güvenli bisiklet yolları için mücadele eden Sao Paulo ve Los Angeles bisiklet aktivistlerinden başlayıp, günde nüfusun %40’ının bisiklet kullandığı Kopenhag kentine uzanan ‘Bikes vs Cars’, arabaların egemen olduğu bir toplumda bisikletlilerin verdiği mücadele ve daha pek çok kentin araba odaklı yapılarından uzaklaşmalarıyla oluşacak devrimci değişiklikleri ele alıyor.


Filmdeki kişiler

Dan Koeppel, Los Angeles’te eşi ve oğluyla yaşayan bir yazar, kentsel kaşif ve hırslı bir bisikletçi. Kendi kendine ilan ettiği L.A. ulaşım kurdu ve Los Angeles’te  iki günlük The Big Parade halk yürüyüşünün kurucu ve düzenleyicisi.


Aline Cavalcante, 2008 yılında Sao Paulo’ya taşındı ve kısa süre sonra bisikletle kenti dolaşmanın sevincini keşfetti. Şimdi blogger ve bisiklet aktivisti, Vá de Bike blogu için yazıyor. Kurulmasına yardımcı olduğu bar ve bisiklet dükkanı Las Magrelas dahil olmak üzere pek çok bisikletle ilişkili grup ve topluluklarda aktif.

Ivan Naurholm, uzun yıllar taksi şoförü (ve ara sıra tur rehberi) olarak Kopenhag sokaklarında gezindi ve şehrin dünyanın en iyi bisiklet kentlerinden biri haline gelmesini izledi. Bunun yararlarını görüyor, ancak yolları paylaşmanın da günlük yaşamını daha stresli hale getirdiğini söylüyor.


Raquel Rolnik, São Paulo Üniversitesi Mimarlık ve Şehircilik Fakültesi’nde profesör, yazar ve şehir planlamacısı. Aynı zamanda yeterli konut hakkı için Birleşmiş Milletler Özel Raportörü.


Nicolas Habib, babası Sergio Habib’in Brezilyaya Çinli üreticiyi getirdikten sonra beş Sao Paulo JAC Motors’un yetkili satış müdürü oldu. Ülke genelinde genişledikçe yakında şirketin bölge müdürü olacak.


Don Ward, LA Wolfpack Hustle etkinliğinin düzenleyicisi. Kentin binlerce bisikletçilerini çeken gece yarısı sürüşleri ve kısa mesafeli yarışları ile bilinen yeraltı bisiklet kulübü. Don, toplumda saygın bir bisikletçi savunucusu haline geldi ve 2010’da Yılın Yaşanabilir Sokaklar Savunucusu ödülüyle onaylandı.

Gil Peñalosa, 8-80 Cities kurucusu ve uluslararası ünü yayılmış yaşanabilir şehir danışmanı. Çalışmaları, kamusal alan ve sürdürülebilir devingenliğin önemi üzerinde odaklaşıyor. Resmi olarak Bogotá kenti için çalışıyor. Bu arada ekibi de bugün uluslararası alanda kabul görmüş ve öykünülmüş yeni Ciclovia kentini başlattı.

Rob Ford, Toronto'nun 64. belediye başkanı. İktidara, kendi deyimiyle ‘Arabalarla Mücadele’yi durdurmak için geldi. 2012’de kentin 300 bin dolarını Jarvis Street bisiklet yolunu kaldırmak için harcadı.

Joel Ewanick, Porsche, General Motors ve Hyundai’nin eski pazarlama müdürü. 2013 yılında, Kaliforniya boyunca hidrojen yakıt istasyonları ağı oluşturmak ve yakıt hücreli araçların ticarileştirilmesi sağlamak amacıyla FirstElement Fuel’u kurdu.





Joshua Dysart, ödüllü Amerikalı çizgi roman yazarı ve Los Angeles merkezli hevesli bisikletçi. Filmde Joshua bizle, arabasız özgür bir dünyanın nasıl olabileceği görüşünü paylaşıyor.






Denzil Minnan-Wong, Şehir Meclis Üyesi ve Toronto City Belediye Başkan Yardımcısı.


Christina Deckwirth, kar amacı gütmeyen Alman organizasyon Lobi Control için çalışıyor. Kamuoyunu, Almanya ve AB’deki enerji yapıları ve etki stratejileri hakkında bilgilendirmeye çalışıyor.
Liliana Godoy,  Bogota, Kolombiyalı bir öğretmen. Aynı zamanda, çocuklar için eğitim aracı olarak bisikleti kullanan Bicicleta Educativa programının kurucusu.
Fabio Mendonça, São Paulo’da O2 Filmes için ticari bir yönetmen olarak çalışıyor. İşi genellikle araba reklamlarını yönetmek olsa da Fabio trafik sıkışıklığından kaçınıp bisikletle şehirde dolanmaktan hoşlanıyor.

Yönetmenin notu











Bir yerden başka bir yere gitmek için bisikletin doğal bir seçim olduğu bir kentte doğmuş olan ben, neden bu kadar az bisiklet var diye hayret ederek dünyayı dolaştım. Biliyoruz ki araba modelleri aşırı seviyeye ulaştı ve tıkandı, milyonlarca verimli saatler kayba uğradı. Düş kırıklığı büyüyor, kentlerin yeni modellere bakması gerek.

Yeni kentsel bisiklet sürüşü bu gelişmeyi iteliyor. Dünyada gördüğüm büyüyen bir hareket. Bisikletine basitçe “Bir Araba Eksik” levhası koyan insanlar. Küresel krize karşı bir ‘kendin-yap’ tutumu.

Olumlu bir mesaj. Tüm kentler Kopenhag modelini kabul etse, toplumun yüzde kırkının bisikletle dolaştığı, dünya için radikal bir değişim olur. Sağlık, kirlilik, yakıt tüketiminde ölçebileceğiniz değerler.

Ve çatışma. Otomotiv endüstrisi ekonomik sistemin merkezinde yer almakta. Bu yüzden araç sahipleri ve ev-iş arası her gün gidip gelenlerin yaşamlarına girmiş yatırımı değiştirmek zor oluyor. Beni ilgilendiren bir çatışma, bu nedenle de projeye katılmak istedim: tutku projesi.

Fredrik Gertten






Kaynak BikesvsCars