Avrupa’nın pek çok kentinde uygun ücrete kiralanan bisikletler var. Başta bu program kalabalıklaşan kent içi trafiğini rahatlamak düşüncesindeydi. Peki ama insanların arabadan bisiklete geçmeleri sağlıklarını zorlamaz mı?
Bu sorunun peşine uluslararası bir araştırma kurumu düştü. Bilim insanları, 2007 yılında Barselona’da başlatılan ‘Bicing’ programının verilerini gözden geçirdiler. British Medical Journal‘da yayınlanan araştırmalarına göre, kentte her yıl bisiklet programı nedeniyle 12 ölüme engel olunduğu sonucuna vardılar.
Ayrıca 9000 ton kadar karbondioksit salınımın eksildiği, Barselona’daki Çevre Epidemioloji Araştırma Merkezi’nden David Rojas-Rueda ve meslektaşları tarafından açıklanıyor. 2009 Ağustos’unda ‘Bicing’in neredeyse 182 bin kullanıcısı oldu, bu da Katalan kent nüfusunun %11’i demek.
Bilim insanları en başta üç değeri ele aldılar
- Arabadan bisiklete geçen insanlar arasında kaç kişi toz zerreleri yüklenmesi nedeniyle ölmekte?
- Bisiklet kazası nedeniyle yılda kaç kişi ölmekte?
- İnsanlar bedensel olarak daha hareketli olduklarından yılda kaç ölüm engellenmekte?
Eldeki verilere göre bir bisikletçinin araba sürücüsüne oranla daha fazla toz zerreciği yuttuğu bir gerçek. Aynı zamanda Barselona’nın farklı bölgelerindeki toz değerleri de biliniyor. Ancak araştırmacıların hesaplarına göre bu değerlerle ölüm hali fazla yükselmemekte. Çünkü araba kullanmak da az tehlikeli değil.
Diğer yanda bisiklete geçen insanlar ömürlerini uzatırlar. Öyle ki Barselona’da yılda istatistiki olarak 12,46 ölüm olayı engelleniyor.
Araştırmacıların vardığı sonuç: ‘Bicing’ kapsamında bisiklete binilerek yapılan bedensel hareketliliğin sağlık açısından kazanımı, hava kirliliği ve trafik kazalarıyla karşılaştırıldığında oldukça fazla. Bisiklete binmenin getirisi ve götürüsünün daha başka önemli değerleri de kapsadığını araştırmacılar çalışmaları sırasında fark ettiler.
İlginizi çekebilir Çöp toplanıyor, Yavaş şehirler..., Bisiklet Sporu Tarihçesi