7 Mart 2013

Araba enkazından bisikletler: Hurdadan çıkan yaşam

Neredeyse her bisikletçi aynı şeyi düşünür: Arabalar yok edilmeli. Ama safkan bisikletçi Francisco Cassis farklı düşünüyor. Eski arabaları yeniden yollara çıkarıyor bu İspanyol.


‘Bicycleds’: Araba enkazından geri kazanılan bisikletler

Sokaklarda gerçekten arabalar ve bisikletler arasında bir savaş olsaydı, bisikletçilerin savaş ganimeti kesinlikle ‘Bicycled’ olurdu.

Francisco Cassis, İspanyol tanıtım ajansı Lola Hace’de projeden sorumlu yaratıcı yönetmen. “Bicycled’i, şeytan arabasının otomobillere olan saygısı veya intikamı olarak görebilirsiniz” diyor.

Her gün Cassis ve iş arkadaşları Madrid’in kalabalık trafiğinde pedal çeviriyorlar. Bir gün akıllarına arabaların, en azından sonlarını anlamlı kılma fikri geldi: bir şekilde onlara daha iyi bir ikinci yaşam kazandırmak. Araba parçalarını tek tek hurdalıktan toplayıp, İspanya’da küçük atölyelere sahip ‘Bicicleteros’ denilen tutkulu tamircilere götürdüler.

‘Bicicleteros’lar bir ay içinde ‘Bicycled’in prototipini hazırladılar: Kadro kaporta parçalarından kaynatıldı, sele ve elcikler eski deri döşemelerden yapıldı. Triger kayışı zincir, sinyal ışığı da reflektör oldu. Bir zamanların kapı kolu da sele borusu ayar koluna dönüştü. “Neredeyse ‘Bicycled’in yarısı oto parçalarından oluştu” diyor Cassis, ve ekliyor “yüzdeyi artırmak için de çalışmalara devam ediyoruz”.

En çok kirletenin arayışında

Yakın bir zaman önce proje internette tanıtıldı. Cassis, 1500’den fazla potansiyel alıcı olduğunu ifade ediyor. Ancak biraz sabırlı olmalılar. “'Bicycled’ için daha ne ücret isteyeceğimizi bilemiyoruz” diyor proje yöneticisi. Şu sıralar ummadıkları kadar büyük talebi karşılamak ve daha seri üretimler için çalışıyorlar.

Seri üretimde benzersizlik söz konusu değil. Bu yüzden ince detaylara olan tutku büyük adetlere rağmen korunmalı. “İşin güzel tarafı ‘Bicicleteros’ların küçük dükkanları hareket kazandı” diyor Cassis. Geri kazanılan bisikletlerin geliştirilmesine endüstriyel tasarımcılar da katılıyor. “Masrafları olabildiğince düşük tutmak istiyoruz ki ‘Bicycled’ler satılabilsin.”

En azından kadro formunda kalıcılık şart. “Dağ veya yol bisikleti akla gelemez” diyor Cassis, “şehir bisikletini sürdüreceğiz, zaten ‘Bicycled’ yaşamaya değer kentlerin sembolü.“ Uygun geri kazanım malzemeleri denildiğinde belirli arabalar İspanyol’un aklına geliyor: “Eskiden ortalığı en çok kirleten arabalar.”
Bu bir zamanlar arabaydı: Bir ‘Bicicletero’ - İspanya’da küçük bisiklet atölye sahiplerine verilen ad - ‘Bicycled’in kadrosunu sunmakta. Bu şeytan arabasının yarısı emekliliğe ayrılmış arabaların malzemesinden.
Hammadde:  ‘Bicycled’ fikri, İspanyol tanıtım ajansının yaratıcı yönetmeni Francisco Cassis ve çalışanlarının. Gereken malzeme hurdalıklardan toplandı.
Göğüs germek: Hurda arabaların sadece kaportaları değil, döşemeleri de değerlendiriliyor.
Dağ veya yol bisikleti değil: ‘Bicycled’ şehir bisikleti olarak düşünüldü – ve öyle de kalacak.
El emeği: ‘Bicycled’in prototipi için ‘Bicicleteros’lar bir ay harcadı.
Deriden: Eski döşeme Bicycled için kullanıldı.
Ölçüye uygun: Yolcu yerine gelecekte artık bisikletçi oturacak.
Yeni kaplama: ‘Bicycled’in selesi artık böyle.
Tutulabilir: Elcikler için deri tekrar kullanıldı.
Taşlanmış: Francisco Cassis, Bicycled’ler, Bicicleteros’ların işlerini canlandırıyor düşüncesinde.
Merak içinde: Bu kolla sele borusu ayarlanıyor - eskiden bir kapı koluydu.
Parıldayan örnek: Hiçbir şey atılmıyor – sinyal ışığı da değerlendiriliyor.
Parlak sevinç: Sinyal ‘Bicycled’de ışıldamayı sürdürüyor. 
Benzersiz: Bicycled’in fiyatı daha belli değil. Yakında prototipten daha fazla sayıda üretim yapılacak.



Kaynak: