Sekiz şehirden yerel yönetim temsilcilerinin katılım
gösterdiği EMBARQ Türkiye - İSPARK odak grup toplantısında bisikletin kent içi
ulaşımdaki önemi vurgulandı.
EMBARQ Türkiye Sürdürülebilir Ulaşım Derneği, İSPARK ile
11 Ağustos 2015 Salı günü Bisiklet Paylaşım Sistemlerinde Tecrübe Paylaşım
Çalıştayı'nı düzenledi. Eskişehir, İskenderun, İstanbul, Kocaeli, Konya,
Muğla, Trabzon ve Rize olmak üzere 8 farklı şehirden yerel yönetim
temsilcilerinin katılım gösterdiği odak grup toplantısında bisikletin kent
içi ulaşımdaki önemi vurgulandı.
Çalıştay, EMBARQ Türkiye’nin bisikletli ulaşım ve
bisiklet paylaşım sistemleri üzerine yaptığı sunumlarla başladı. Ardından
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ile Konya Büyükşehir Belediyesi’nden uzmanlar
kendi şehirlerindeki bisiklet yolu altyapısı ve bisiklet paylaşım sistemi
hakkında bilgi verdiler. Uzmanlar sunumlarında, özellikle paylaşım sistemleri
dahilinde kullanılan bisikletlerin çalınması, bisikletlerin parçalanması ve
güvenlik sorunlarına değinirken; sisteme üye olmayan halkın da kentlerde
bisiklet kullanımının yaygınlaşması konusunda bilinçlendirilmesi gerektiğini
de belirttiler.
İSPARK Marina ve Heliport
İşletmeleri Müdürü Selman Cebeci, çalıştayın tartışma kısmında Türkiye
genelinde bir çözüm için bisikletli ulaşım alanında yerel yönetim düzeyinde
bir platformun gerekliliğini vurguladı.
Bisikletin kent içi ulaşımın önemli bir unsuru olduğunu
altını çizen EMBARQ Türkiye Kentsel Gelişim ve Erişilebilirlik Projeleri
Yöneticisi Çiğdem Çörek Öztaş, bu çalıştay ile yerel yönetim düzeyinde
uzmanları bir araya getirerek değerli bir deneyim aktarımı sağlamayı
amaçladıklarını belirterek şunları söyledi: "Bu çalıştay ile bir yandan
yerel yönetimlerin karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bunlara yönelik
bir çözüm geliştirmeyi hedefliyoruz."
|
Türkiye’de bisiklet paylaşım sistemleri üzerine tecrübe
paylaşımı
Sunumların ardından gerçekleşen çalıştayda kapsama alanı,
temel prensipler, yeniden dağıtım ve ücretlendirme sistemi konuları ele
alındı. Katılımcılar, kendi şehirlerindeki başarılı uygulamaların yanı sıra
sorunlu kısımları da tartıştılar.
Öne çıkan üç sorun
• Toplu taşıma kartlarının ve/veya kredi kartlarının
bisiklet paylaşım sistemi ile entegre edilememesi
• İstasyonlarda duran bisikletlere kasten zarar verilmesi
ve/veya bisikletlerin çalınması
• Ayrılmış bisiklet yollarının aralıklı olarak
kesintiye uğraması, ulaşım odaklı sistem tasarımı yapılmadığı için diğer ulaşım
türleri ile entegrasyonunun zayıf olması
EMBARQ Türkiye, çalıştaydan elde edilen sonuçları bir rapor
halinde derleyerek Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan "Şehir
İçi Yollarda Bisiklet Yolları, Bisiklet İstasyonları ve Bisiklet Park Yerleri
Tasarımına ve Yapımına Daire Yönetmelik"in taslak metnine de görüş
olarak sunacak.
Derneğin 2014 yılında hazırladığı ve New York merkezli
Center for Active Design’dan Mükemmellik Ödülü’ne layık görülen “İstanbul’da
Güvenli Bisiklet Yolları Uygulama Kılavuzu”nu EMBARQ adresinden
inceleyerek bisiklet yolu projeleri hakkında daha detaylı bilgi elde
edinebilirsiniz.
|
|