12 Eylül 2021

[bisikletle]Türkiye: Misya’dan Karya’ya (Bergama-Kırkağaç)


10 Eylül 2021, Cuma / Bergama - Kırkağaç, 59 km (6. gün)

 

Rahat uyudum. Kalkışım 7.30, hazırlanıp bisikletin üzerine oturmam 8.30. Bergama'nın parke taşlı yollarında hoplaya zıplaya gidiyorum. Sabah sabah da trafik var. Soma-Kınık yoluna bağlanmam 2,5 km sonra oluyor. Şimdi de yoğun-acayip bir trafik geçmekte yanımdan. Güvenlik şeridinden gidiyorum. Hava puslu ama güneşli, yağış yok. Sabah olduğundan rüzgar da çok şiddetli değil.

 

Kırkağaç 55 km gibi bir uzaklıkta. Güvenlik şeridi var, tırmanışı olmayan dümdüz bir yol. Sürekli çevirmen lazım, yoksa duruyorsun. Güneydoğu yönündeyim, güneş karşımda. 9 buçuk kilometre sonra gelen Bakırçay (*) üzerinden geçildi. Saat 9, hava 20,5 derece, rakım 36 metre, ortalama hızım da şimdilik 18,3 kilometre. 

 

(*) Bakırçay, ilkçağdaki adı Kaikos. O dönemde bölgeye Misya Major denilmekte. Herodotos ve Strabon da Kaikos'tan söz eder. Geçtiği-suladığı bölge bugün Bakırçay Ovası olarak bilinmekte ve ilkçağdan bu yana oldukça yoğun ve hareketli bir yerleşime sahne olmuştur. Ovada, başta Pergamon olmak üzere, birçok antik kent kalıntısı vardır. Bakırçay Ovası günümüzde oldukça kalabalık bir yöredir. Kırsal nüfusun fazla olmamasına karşılık Bergama, Soma, Kırkağaç, Kınık gibi yoğun nüfuslu merkezler vardır.

NKFU


Sağımda tepelerde 20 kadar RES görüyorum. Çok hoşuma gidiyor bunların enerji üretiminde kullanılıyor olmaları. Dev elektrik direkleri, yüksek gerilim hatları da tarlaların içinden uzanarak sonsuza doğru gidiyorlar.

 

18 km sonra Kınık geldi. Adını Oğuz Türklerinin Bozoklar kolunun Kınık boyundan alan ilçe içerlek, girmiyor dışından devam ediyorum. Kınık tepelerinde de gördüğüm pervaneler dönüyorlar. [e] 20. km/09.29/%20 harcandı/R: 50 m/22,1 °C/20,3 km/sa. ort. Yönüm doğuya doğru. Sağda uzakta bir dağ, üzerine bulut oturmuş. Çok da güzel görünüyor. Acaba hangi dağ? Yunt Dağları olabilir mi? Buradan gözükür mü? Sanırım o. Herhalde o gruba ait bir tepe, ama hangisi? Helenistik dönemde Pergamon Krallığı

egemenliği altında bulunan Yunt Dağları'nın en eski adı, Antik Çağ coğrafyacısı Strabon'a göre Aspordenon olduğunu ve krallığın kurucusu

Filetairos tarafından burada büyük bir tapınak yaptırıldığını okumuştum.

Vikipedi


Sağımda kocaman bir mısır tarlası geçmekteyim. Yaprakları kurumuş, biçilme zamanı gelmiş bile. Benzincide içilen bir Lipton İcetea (5-) ve şimdi yolum kuzeybatıya döndü. Beraberinde de rüzgar karşıma geçti, hızı arttı. Pedallamak yoruyor. İstanbul’un Göçbeyli’sinden burada da varmış. Yol ayırımı levhasını gördüm. [e] 31. km/10.07/%40 harcandı/R: 115 m/24 °C/20,3 km/sa. ort. %-2 ile kayıyorum şimdi, yani iniş. Güvenlik şeridindeyim. Yolda kamyon trafiği de bolca. Solda Soma Çimento fabrikası, bir dev. Genelde gri renkte oluyorlar. Görünüşleri bir canavara benziyor.

 

[e] 29. km/10.33/%60 harcandı/R: 100 m/22,8 °C/20,4 km/sa. ort. Soma için sağdan sapıyorum. Görmek istiyorum. Zaten yol içinden geçiyor, girip çıkmak gerekmiyor.

 

Soma Faciası, 13 Mayıs 2014'te kömür madeninde çıkan yangın nedeniyle 301 madencinin ölümüyle sonuçlanan madencilik kazası. Facia, Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en çok can kaybı ile sonuçlanan iş ve madencilik

kazası olarak kayıtlara geçti... Uzun yıllar süren dava sonunda açıklanan mahkeme kararı mağdurları tatmin etmediği ifade edilmişti. Soma sonrası Türkiye’de bir şey değişti mi? Mevzuattaki ve yasalarda yapılan değişiklikler "makyaj mahiyetindeki iyileşmeler" olarak değerlendiriliyor. Bu değişikliklerin sonucunda ucuz emek odaklı çalışma sisteminde bir değişiklik olmadığı vurgulanıyor. Ermenek'te 18 kişinin, İstanbul'da Torunlar İnşaat'a ait bir inşaatta 10 işçinin ölümü de Soma faciasından kısa bir süre sonra gerçekleşti.

Vikipedi, BBC


Mahalle aralarında yol çalışması yapılan yerlerden gene bulvara çıktım. Soma'da heykeller hep madenle ilgili. Çalışan madenciler vs.

 

Saat 10.56, 45’inci km’deyim. Rakım 168 m, sıcaklık 26 °C, ortalamam 20 km ve Soma çıkışında kollukları ve yeleği çıkartıyorum. Hava puslu, güneş bulutların arkasında, çıkınca sıcak oluyor. Kırkağaç’a herhalde 9 km gibi bir şey kaldı. Bu arada Gülay’ın verdiği elmayı da mideye indirdim.

 

Gelen benzincide içilen bir limonlu soda (2-) ve Kırkağaç’a yaklaşırken ilkin geçilen Şehzadeler Kırkağaç Gençlik ve İzcilik Kampı, ardından komando okulu -Kırkağaç 6. Jandarma Komando Eğitim Alay Komutanlığı- dev bir alana yayılmış.

 

İlçeye girmeden önce kısaca tarihini okuyalım: Yapılan kazılarda ilk yerleşimin Antik Yunan dönemindeki Mysialılara dayandığı, Roma Bizans sonrası Karesi Beyliği'ne, daha sonra Osmanlı himayesine girmiş, Cumhuriyet'in ilanından sonra gerçekleştirilen mübadele ile Yunanistan'dan gelenler, özellikle Midilli, Drama'nın Pravişte kazasının Esirli, Paliohor, Dranova köyleri ile Selanik Avrethisar Paprat muhacirleri Kırkağaç'a iskan edilmiştir.

Vikipedi


Kırkağaç’a giriş ve Kavun Otele varış. 102 nolu oda, 100 TL ödenmesi, bisikletin arkaya -ufak bir ses tonu yükseltmem sonucu- alınması ve eşyaların 1’inci kat taşınması. Açılıp saçılıp duş alınıp ayakların uzatılması, hafif bir şekerleme sonrası 3.30 gibi karın doyurmak üzere çıkılması. Filiz Lokantasında yenilen az az taze fasulye, pilav ve cacık, onlardan söğüş domates, kırmızı lahana ve acı biber ikramı (23-). Kırkağaç içinde turlama ve fotolama. Eski Rum/Ermeni evleri herhalde bunlar olmalı.


Kırkağaç evlerinin, Kırkağaç'a özgü bir mimarisi yoktur. Fakat yine de belli karakteristik özellikleri vardır ki bu özellikler elbette ki bir yaşam tarzı ile ilgilidir. Örneğin evler içerlektir, yola bakan pencereleri yoktur. Oysa aynı dönem Rum ve Ermeni mahallesindeki evler, bir başka yaşam tarzının doğal sonucu olarak çok farklı özellikler gösterir. Evlerin dış yüzeyleri sıklıkla sıvasızdır. İkinci katlar samanlı çamur, bazıları harçla sıvalıdır. Kagir ve yarı kagir evlerde sağlamlığı nedeniyle kestane ağacı tercih edilmiştir.

Kırkağaçbelediyesi


Alınan çikolata ile içilen sade (3-) ve çay (1-). Tekrar üstlere doğru yeniden yürümece, çingenelerin mahallesinden geçiş, meraklı kadınlarla konuşmalar. Eski eşyaları toplayanlar ortalıkta, bina önlerine testiler, kap kaçaklar dizilmiş. Bunları buradan toplayıp şehirlerde pazarlıyorlar anlaşılan.

 

Devam; Şok’dan alınan Eti Brovni ile içilen çay (1-), et kokusunun verdiği rahatsızlıkla kalkıp bankta otururken yanaşan küçük çocuğun (Halit) Suriyeli çıkması, ayakkabı istemesi, kunduracıdan almaya niyetlenirken çocuğu bulamama ve yürüyerek sokak aralarından otele dönüş olarak günümü tamamlamaktayım. Bu arada belirteyim Kavun Otel bir belediye işletmesi. Ama esas, gelmeden önce yaptığım araştırmada okuduğum, 1996 yılında  Kırkağaç’ta yaşanmış bir vahşet. Anlat(a)mayacağım, videoda var.

 


Kavun Otel 0236-5882900
















Bergama-Kırkağaç

Tur tarihi: 10 Eylül 2021

Alınan yol: 58,73 km
Ortalama hız: 20,3 km/sa

En yüksek hız: 44,8 km/sa
Bisiklete biniş süresi 2 sa 53 dk, dışarıda geçen süre 3 sa 33 dk
En yüksek sıcaklık 30 ˚C, en düşük 20 ˚C, ortalama 23,1 ˚C
Yükselti kazancı (çıkış) 501,9 m, kaybı (iniş) 365,4 m
En düşük yükselti 26,1 m, en yüksek 228,9 m

 

Garmin yol bilgileri Bergama-Kırkağaç

 

Relive yol bilgileri Bergama-Kırkağaç



08.25, Bergama’dan ayrılış.




Güvenlik şeridi var, tırmanışı olmayan dümdüz bir yol.




18 km sonra Kınık geliyor. 


İlçe içerlek, girmiyor dışından devam ediyorum.






Soma Çimento fabrikası, bir dev. Görünüşü canavara benziyor.









11.49, geldim bile.




İlçelerimizde hep bir saat kulesi oluyor.


Kavun Otel, Kırkağaç.






Filiz Lokantası, Kırkağaç.





Bazı yapılar halen güzel.







Bu da güzel yapılardan biri.



Buralardan toplayıp büyük şehirlerde satıyorlar.




Ne düşünüyorsun teyze?


Mandalina çıkmış bile.








Beni, böyle yerleri çekerken teftiş memuru sandılar.


Dön dolaş gene kuleye gel.







7. gün (devamı) Kırkağaç-Gölmarmara - 4. gün (öncesi) Akbaş-Orjan

 




 

[bisikletle]Türkiye: Misya’dan Karya’ya 

 

İstanbul-Bandırma-Gönen = 61 km

 

Gönen-Akbaş = 66 km

 

Akbaş-Orjan = 69 km

 

Orjan-Bergama = 84 km

 

Bergama-Kırkağaç = 59 km

 

Kırkağaç-Gölmarmara = 57 km

 

Gölmarmara-Salihli = 40 km

 

Salihli-Ödemiş = 66 km

 

Ödemiş-Tire = 36 km

 

Tire-Selçuk = 41 km

 

Selçuk-Söke = 43 km

 

Söke-Ekindere = 62 km

 

Ekindere-Yalıkavak = 84 km

 

Yalıkavak-Torba-İstanbul = 23 km

 

 



 

İlginizi çekebilir [bisikletle]Türkiye: Pergamon ve Sagalassos (Yanıklar-Arıklı)