23 Mayıs 2024

[bisikletle]Türkiye: Paflagonya’nın derinliğine doğru... (Yozgat-İstanbul)

 

21 Mayıs 2024, Salı / Yozgat – (otobüs) İstanbul (17. gün)

 

Dünkü lastik yarılması dönmemi gerektirdi. O lastikle devam etmek istemedim. Keyfim de kaçtı ayriyeten. Yozgat’tan 20.01 hareketle, Kamil Koç otobüsüyle İstanbul’a döndüm. Gece yolculuğunu da hiç sevmem, perişan oluyor insan. 6 buçuk saat sürdü. Firuzan kamyonetle karşılamaya gelmişti, ne mutlu bana. Bisikleti yükledik, çantalarla desteleyip fazla uzak olmayan evimize gidiyoruz. Duş alıp yatıyorum, serseme döndüm.



Turun başından beri her gün bir çalışmasını gösterdiğim sanatçı Victor Vasarely: Op-Art sanatının en önemli temsilcilerinden biri olan Victor Vasarely, 1906'da Macaristan’ın Pecs kentinde doğdu. Doğduktan kısa bir süre sonra ailesi ile birlikte Slovakya’da Piestany’e taşındı. Budapeşte'de Bauhaus anlayışında öğrenim gördükten (Muhely Akademi’si, 1928-1930) sonra Paris'e yerleşen Victor Vasarely (1930) grafik çalışmalarının yanı sıra aksonometrik perspektif (üç boyutlu nesnelerin eğik düzlem üstüne dik izdüşümü) ve çizgisel türevlerle ilgili kuramsal araştırmalara girişti. Grafizm dizileri (Satranç Tahtaları, Zebralar vb.) bu araştırmalara tanıklık eder. 1937'den sonra resimde değişik üslupları deneyen sanatçının ışık üstüne, optik yöntemlerle (kinetizm, 1955'ten sonra) yaratılan hareket yanılgıları ya da izlenimleriyle, resim yapıtının toplumsal yaşamdaki işleviyle ilgili araştırmaları giderek, bir gözenin (düzlem geometrinin bir figürünü içeren kare) yinelenmesiyle belirlenen yapısal bir sanata ulaştı. Vasarely, 1940'larda geometrik biçimler ve iç içe renkler kullandığı özgün üslubunu geliştirdi. 1950'lerin ortalarında ve 1960'larda bu üslubu olgunlaştırarak optik yanılsama yoluyla hareket izlenimi uyandıran daha parlak ve titrek renkler kullanmaya başladı. Söz konusu göze titizlikle düzenlenmiş ve renklere göre dönüşüm geçirebilen bir gözedir. Hareket, söz konusu yapıtlarda izleyicinin mimari uzamlar ve hacimler içine yerleştirilmiş olan yapıta karşısında yer değiştirmesiyle yaratılır. Sanatçının kullandığı "plastik birimler alfabesi", çok sayıda gücül yapıt doğurabilecek güçte tipler düzenlemesine olanak vermiştir. Vasarely'nin matematiksel kesinliğe dayanan sanatı, teknik modernlikle sanatı uzlaştırmaya çalışır. 1965 Sao Paulo İkiyıldabir Sergisi'nde birincilik ödülünü kazanan Vasarely'nin halıcılık alanında da çeşitli girişimleri vardır. Gordes'da (Güney Fransa) bir Vasarely Müzesi (1970), Aix-en-Provence'ta da Vasarely Vakfı (1976) kuran ve mimari sorunlarla da ilgilenen sanatçının ayrıca çeşitli yazıları vardır. Bunlar:

 

•        1955 - Le Mani feste jaune (Sarı Bil¬dirge)

•        1970 - Plasticite

•        1973 - Folklore planâtaire (Gezegen Folkloru)

 

Victor Vasarely, 15 Mart 1997'de Paris’te hayatını kaybetti.

MsXLabs


----------


Sonuç: Senenin ilk turuna Bolu’dan başlayıp Saraykent’te lastik yarılması nedeniyle sonlandırmak zorunda kaldım. 5 Mayıs’ta yola çıktım, 21 Mayıs’ta döndüm İstanbul’a. 17 gün evden uzak kaldım. 826 km yol pedallamışım. Yürüdüklerimi de eklersem çok daha fazla olur? 86,9 kg ile çıktım, 84,4 kg ile döndüm. Tura başlarken: ön çantalar toplamı 12,9 kg, arka çantalar toplamı 14,9 kg, gidon çantası 1,6 kg, hepsi toplam 29,4 kg ağırlıktaydı. Tur boyunca mataraların suyu ve alınan yolluklarla 30 kg’ı geçmiştir. Ufak tefekler hariç, not aldığım harcamalar toplamı 11985- lira: yemek 1645-, konaklama 5791-, ulaşım 1904- (1504- şehirler arası, 400- bisiklet nakli), k.yemiş+içecek 1260-, hediyeler 553,-; bunun 2585- lirası nakit, 9700- kredi kartı ile.














[bisikletle]Türkiye: Paflagonya’nın derinliğine doğru...; İstanbul – (otobüs) Bolu – Kıbrıscık – Beypazarı – Güdül – Kızılcahamam – Atkaracalar – Ilgaz – Çankırı – Kızılırmak – Sungurlu – Uğurludağ – Çorum – Aydıncık – Sungurlu – (kamyon) Saraykent - (kamyon) Yozgat – (otobüs) İstanbul


 

 

“Paflagonya’nın derinliğine doğru...” turu böylece, ilk yarı olarak tamamlanmış oldu. 3 il ve 11 ilçe; Kızık Yaylası, Kıbrıscık Etnografya Evi, Karagöl Tabiat Parkı, Burgaz Geçidi (1650 m), Ahlatlı Geçidi (1650 m), Yılkı Atları, Gaz Lambası Müzesi, Beypazarı Tarih ve Kültür Müzesi, Güdül Kent Müzesi, Güdül Evleri, Doğanözü Baraj Göleti, Eğitimci Nuray Yeşil Müzesi, Işıkdağı Baraj Göleti, Işıkdağı Geçidi (1610 m), Akhasan Baraj Göleti, İndağı Geçidi (1450 m), Tarihi Çamaşırhane Müzesi, Ferit Akalın Radyo ve İletişim Müzesi, Çankırı Kültür Evi, Çankırı Müzesi, Çankırı Yöresel Mutfak ve Kültür Evi, Çankırı Garı, Bilim Merkezi, Sultan Süleyman Camii, Çankırı Çan Saati, Sungurlu Ulucami, Sungurlu Saat Kulesi, Velipaşa Hanı, Çorum Şehir Müzesi, Dikiciler Arastası, Çorum Saat Kulesi, Çorum Müzesi, Çorum Ulucami, Şebek Geçidi (1550 m), Şebekpınarı Yaylası... daha nice görkemli yerler, yeni tanışıklıklar, macera dolu bir 2 hafta. 


----------


Tur öncesi hazırlık aşamasında belirlenen rota, konaklama ve gezilecek yerler.










----------














İlginizi çekebilir [bisikletle]Türkiye: Hititlerin İzinde (Nurhak–Doğanşehir)