26 Mayıs 2015, Salı / Çanakkale - Bozcaada (4. gün)
Gece kapı açık yattık. Hafif
serindi oda. Acaba dün yıkananlar kurudu mu?
8’de kahvaltı başlayacak.
Firuzan çıkıp fırından bir şeyler almak istiyor. Bense eşyaları toplamaktayım.
Dünküler tam kurumamış. Ama güneş yavaş yavaş balkona doğru gelmekte.
Kahvaltı, eşyaları yüklemek
ve yola koyulmak ancak 9.10’da tamamlanıyor.
Bugün yolumuz bizi Bozcaada’ya götürecek.
Daha şehirden fazla
uzaklaşmadan sağda kürek kulübü var. (9.25). Acaba burası da çadır kurdurur
muydu? Girip soruyoruz. Maalesef. Belediyeninmiş. Bahçesinde kocaman ferforje bisiklete
binen adam heykeli. Kürekle nasıl bir ilişkisi olabilir?
Çanakkale’yi geride
bırakıyoruz yavaş yavaş. Burası güzel bir ilimiz. Dün sokakta sağa sola baktık
da, herkes genç. Yaşlı insan yok. Üniversitenin etkisi olsa.
Yol duble, güvenlik şeridi
geniş. Binişi kolaylaştırıyor elbette. Ama gene de ağır yol alan araçlar yolu
tıkamamak için güvenlik şeridine kayıyorlar. O da bizi rahatsız ediyor. Hele de
son bisiklet kazasını hatırladıkça. Adamı güvenlik şeridinde ezmişler. Vay
cellat vay!
İlk tepeye çıktığınızda,
Çanakkale’den 10 km kadar uzaklaştığınızda sağdaki Petrol Ofis’i 100 m geçince
çeşme göreceksiniz. Biz de suyumuzu burada tazeliyoruz. Tam yerini söylemem
gerekirse burası Dardanos sapağı oluyor, Hasan Mevsuf şehitliğine giden yön
levhası var.
Bir tırmanış daha, makul bir
tempoda çıkıyoruz. Burası 165 m’de. İlkinden 5 km sonra bir ikinci çeşme.
Güzel, su ihtiyacı için 2 seçenek demek. Çanakkale Viyadüğü üzerinden
geçiyoruz, 202 m uzunluktaymış. Yolda yabancı plakalı motorcular. Güzelyalı
geride kalıyor. 3 gündür rüzgar kesilmedi. Tam karşımızdan esmekte. Bu da çok
zorluyor. Biz basıyoruz 17-18, o 23’le esiyor.
Önümüzde daha sert bir rampa
olacak. Bakmıştım çıkmadan. Dünkü bisiklet dükkanındaki arkadaş da söylemişti. Firuzan
bu bölgeyi iyi biliyor, defalarca geçmiş. Sağda Bağevi diye bir lokanta.
(11.15). Manzara müthiş. Birer çay ve ayranla (ikisi de 2’şer TL) seyir
terasında temaşa ediyoruz etrafı.
%7 diklikte eğimli bir rampa
geliyor (Garmin %9 diyor). (12.10). Ağır ağır da olsa tırmanıyoruz. Acaba o
rampa bu rampa mı? Sanki o rampanın daha dik olması gerekirdi-gerekmez miydi?
112 m’ye çıkmışız, 30,9 °C, 27 km geride kalmış ve saat 12.25’yi göstermekte.
Bu rampanın uzunluğu 1,5 km kadar.
Bozcaada ayrımı geldi bile. (12.45). Çimento kamyonları bu yolda fazlasıyla var. Neyse fazla samimi geçmiyorlar. İlk köyde (Taştepe) bir soda–çay molası. Arkada köylüler cumhurbaşkanının tarafsız olması gerektiği konusunu tartışıyorlar. Köy daha önceleri "Aykıroba" adıyla 8 - 10 hane Derbentbaşı köyüne muhtarlık olarak bağlı Yörük obası imiş. Zamanla eski yeri olan dağ yamacından bugünkü yerine taşınmış.
Bozcaada ayrımı geldi bile. (12.45). Çimento kamyonları bu yolda fazlasıyla var. Neyse fazla samimi geçmiyorlar. İlk köyde (Taştepe) bir soda–çay molası. Arkada köylüler cumhurbaşkanının tarafsız olması gerektiği konusunu tartışıyorlar. Köy daha önceleri "Aykıroba" adıyla 8 - 10 hane Derbentbaşı köyüne muhtarlık olarak bağlı Yörük obası imiş. Zamanla eski yeri olan dağ yamacından bugünkü yerine taşınmış.
Kaynak Vikipedi
Pınarbaşı geldi. Burası da
Ezine’ye bağlı bir köy. Kaynak sularının
(pınarların) başına kurulmuş olmasından dolayı adını buradan aldığı bilinmekte.
Köyün doğu bölümünden Menderes çayı geçer. Bu alanda çok fazla su kaynağının
olması ilk Truva yerleşim yerlerinden biri olduğu düşünülmekte.
Kaynak Vikipedi
Bakkalda ayaküstü duraklamada
2 büyük limonlu çay içiyorum. Kestirme yol tarifini de alıp soldan ayrılıp sözü
edilen yoldayız. (13.55). Gökçebayır-Mecidiye yönü burası. Rüzgar bezdiriyor.
Günlerdir, neredeyse 120 km’yi rüzgara karşı pedalladık. Yolun kalitesi de ayrı
bir sorun. Hoplaya zıplaya durumları. Kestirme yol 4 km kısaltıyor ama rotayı.
Solumuzdaki taş ocağı bilim kurgu filmlerinde canlandırdıkları kuraklık sonrası
dünyanın halini andırıyor. Bozalan
geride kalıyor, Mecidiye geçiliyor, hızla Geyikli’ye ulaşmaya
çalışıyoruz.
Geyikli iskeledeyiz.
(15.15). 15 dk daha erken gelebilseydik 3’le geçerdik. Şimdi 5 vapurunu
bekleyeceğiz.
Ada vapuru yolcu 7-TL. 1,5
saatimiz var. İskeleye yakın 2 lokantadan birine konuşlanıyoruz. Soda+ayran,
2’şer çay, 1’er kahve = 17-TL tutuyor. WC bile 1-TL burada. Bu lokantalardan
denize yakın olan açıkça dışarıdan yiyecek kabul etmediğini yazdığından arkada
kalanı seçiyoruz ve yanımızdakileri yiyebiliyoruz.
Adaya geçiş 40 dk kadar
tutuyor. Firuzanların evini yakın sanıyordum ama 8 km imiş. Üstelik de tırmanışlar
bolca. Hele şu rüzgar olmasaydı. Ama yarın için yağmur bile anons edildi :((
Bozcaada. Antik
çağda Leukophrys, Yunan Mitolojisinde Tenedos adıyla anılan Bozcaada, stratejik
konumundan dolayı çağlar boyunca birçok kez istilaya uğramış ve el
değiştirmiştir. Adadaki nekrapol sahasında yapılan kazılardan anlaşıldığı üzere
adanın tarihi M.Ö. 3000 yıllarına dayanıyor. Adanın bilinen sakinleri sırasıyla
Pelasg’lar, Fenikeliler, Atinalılar, Yunanlılar, Persler, Büyük İskender,
Bizanslar, Cenevizler, Venedikler ve Osmanlılar’dır. Fatih Sultan Mehmet’in
İstanbul’u fethetmesinden sonra Bozcaada, Türkler için önem kazanmış ve 1455’te
Osmanlı topraklarına katılmıştır. Bu tarihten sonra Osmanlılar ve Venedikliler
arasında Bozcaada için mücadeleler olmuş ve adanın hakimiyeti zaman zaman el
değiştirmiştir. Osmanlı yönetiminde geçen uzun bir dönemden sonra, Balkan
Savaşları sırasında 1912’de Yunanistan tarafından işgal edilen ada, I. Dünya
savaşının Çanakkale Savaşları döneminde İngiliz ve Fransız kuvvetleri
tarafından işgal edildi ve lojistik destek için kullanılmıştır. Ada, Lozan
Anlaşmasıyla 20 Eylül 1923’te Türkiye Cumhuriyeti’ne bağlanmıştır.
Kaynak BozcaadaBelediyesi
Temizlendikten sonra boş
bisikletlere atlayıp anne-baba evine gidiyoruz. Anne nefis yemekler hazırlamış.
Baba ile sohbet, Firu da hasret gideriyor.
Akşam karanlıkta dönüyoruz.
Hava çok soğudu. İncecikle dondum verandada. Yarın 7.30 gemisine bineceğiz.
Erken kalkmak lazım.
Çanakkale – Bozcaada
Çanakkale-Taştepe-Pınarbaşı-Mecidiye-Geyikli-İskele-Bozcaada
Garmin yol bilgileri Çanakkale-Bozcaada
Tur tarihi: 26 Mayıs 2015
Kat edilen mesafe: 62,25 km.
Ortalama hız: 11,6 km/sa.
Bisiklete biniş süresi 5 sa.
21 dk., dışarıda geçen süre 11 sa. 15 dk.
En yüksek sıcaklık 31 ˚C, en
düşük 20 ˚C, ortalama 27,4 ˚C
İrtifa kazancı (çıkış)
585 m, kaybı (iniş) 591 m.
Tur bilgisi: Çanakkale
çıkışı hafif bir rampa sonrası Bozcaada sapağı öncesi daha dik ama zorlamayan
tırmanış. Bozcaada sapağına kadar bölünmüş yol.
Çanakkale sonrası 10. km’de
ve 15. km’de çeşme var. Güzelyalı’yı geçtikten sonra tepede Bağevi lokantası
var.
Bozcaada ayırımından
saptıktan sonra ancak köylerde yiyecek-içecek bulunuyor.
Geyikli iskeleye kestirme
yol Pınarbaşı’ndan sonra Mecidiye-Gökçebayır yönünden devam edilmeli ve Geyikli
iskele sorulmalı.
Geyikli iskelede 2 lokanta
var. Denize yakın olan dışarıdan yiyecek kabul etmediğini açıkça yazmış. Diğeri
kabul ediyor.
Adaya vapur saatleri
mevsimine ve gününe göre değişiyor. Bu sezon 9.00-13.00-17.00-19.00
şeklindeydi, hafta sonu artıyor.
Adada konaklama bolca ama
fiyatlı. Bir kamp var, Ada Kamping. Lokanta seçeneği var.
Sabutay bey, Çanakkale |
Egem Pansiyon, Çanakkale
|
Bal değil, şurup!
|
Çanakkale Çayı |
Kürek kulübü heykeli.
Çanakkale
|
Güzelyalı Beldesi, Çanakkale |
Sağda Bağevi. Manzara müthiş |
Ufukta %7 eğimli rampa
geliyor. Gökçalı
|
Sağdan Mecidiye-Geyikli yönüne
devam. Bozalan
|
Bozcaada yollarında
|
5. gün (devamı) Bozcaada-Arıklı - 3. gün (öncesi) Gelibolu-Çanakkale
[bisikletle]Türkiye: Tekirdağ – Çanakkale – İzmir /
“Rüzgara Karşı”