14 Ocak 2013

Kopenhag: Bisiklet Ekspres Yolu

Danimarka’nın başkenti Kopenhag gerçek bir bisiklet kenti. Bu unvanı korumak için de elinden geleni yapıyor. 1995 yılında başlattığı ‘Bisikletle Ulaşım’ çalışması pek çok kente örnek olmuş. Şimdilerde bu konuda yeni çözümler-tasarılar geliştiriyor: Bisiklet Ekspres Yolu. 

Başkentin 15 km kadar dışındaki bir banliyöden bisikletle gelmek C99 nolu Bisiklet Ekspres Yolu’nda 45 dakikanızı alıyor. Ortalama 20 km/s olan hızınızdan şaşmayarak. Bu ortalamayı tutturabilmek için her şey düşünülmüş. Öncelikle yeşil dalga: Trafik ışıklarına 40-50 m yaklaştığınız noktada size kaç km hız ile giderseniz yeşilden geçeceğiniz bilgisi veriliyor. Böylece tempo düşürmeden ve gücünüzü ölçülü kullanarak artırım sağlamış oluyorsunuz. Ezkaza kırmızıya denk geldiğinizde inmenize gerek yok. Sağınızda tutunabileceğiniz veya ayağınızı dayayabileceğiniz metal destekler var. El verdiğince motorlu araç yollarıyla kesiştirilmeden, yer yer alt geçitler ve köprüler yardımıyla yapılmış yollar. Bu yollar önce bisikletçiler tarafından denenmiş, kırmızı ışıklar nedeniyle oluşan fazla duraksamalar ve dolambaçlı yollar tekrar düzenlenerek yenilenmiş. Gerçekleştirilmesi istenen tasarının bedeli 3,3 milyon avro. Sağlık giderlerinde sağlanacak olan kazanım bu yatırımı karşılayacak. Çünkü planlanmakta olan 300 km’lik 26 Bisiklet Ekspres Yolu bittiğinde, her türlü kaza riski ve solunan egzoz dumanına karşın, sağlık giderlerinde yıllık 40 milyon avroluk bir düşüş bekleniyor. Bisiklete binmek kan dolaşımını artırdığından uzun sürede kalp krizi iyileştirme giderlerinin de düşeceği kestiriliyor.

Kopenhag’da nüfusun %35’i okula ve işe giderken bisiklet kullanıyor. Bir araştırmaya göre bunun nedenleri arasında daha hızlı ulaşım, trafiksiz bir kent ve sağlık nedenleri var. “İnsanları bisiklete bindirmeyi becermekle pek çok yarar elde ediyoruz” diyor Kopenhag’ın teknik ve çevreden sorumlu belediye başkanı Ayfer Baykal.


Albertslund Bisiklet Ekspres Yolu: Merkezden başlayan yol gerekli işaretlerle belirlenmiş. 
Yan yollar: Bisiklet Ekspres Yolu genelde diğer yollardan ayrı. 
Yol almak: Merkeze 15 km uzak sayılır, ama bisiklet ekspres yoluyla çok kısa.
Zaman kaybetmeden, duraksamadan: Köprü ve tüneller yardımıyla akıcı ve rahat bir sürüş.
Bisiklet Ekspres Yolu ulaşım ağı: Kopenhag ve çevre belediyeler 300 km uzunluğunda 26 bisiklet ekspres yolları planlıyor. İlk olarak Albertslund (turuncu işaretli) hat yapıldı. Planlanan diğer hatlar gri olanlar. 
Duraklama kutuları: Yol üzerinde birkaç kilometrede bir lastiklere hava basmak için küçük kutular bulunuyor.
Sağlıkla kazanmak: Ekspres ulaşım ağı tamamlandığında sağlık giderlerinde yıllık 40 milyon avroluk bir düşüş bekleniyor.
Hızla ilerlemek: Çoğunlukla kavşaksız olan bu yol daha fazla insanı bisiklet kullanımına özendirecektir.
Yollarda eşitlik: Bisiklet yolu – burada Hellerup bölgesi – araba yolu kadar geniş. Almanya’ya göre daha geniş olmalı, çünkü çok daha fazla kullanıcısı var.
Kraliçe Luise Köprüsü: Dünyanın en işlek bisiklet yolundan günde 30 bin sürücü geçiyor.
Yolda kalabalık: Kopenhag’da bisiklet 1 numaralı ulaşım aracı.
Kırmızı dur demek: Kopenhag’daki bisiklet sürücüleri kesinlikle kurallara uyarlar. Uymadıklarında kavşaklarda kargaşa yaşanır. Çünkü 20-30 bisikletçi yeşili beklemektedir.


Bisiklet mi araba mı?




C99 nolu Bisiklet Ekspres Yolu'nda işte böyle gidiyorsunuz