17 Haziran 2017

[bisikletle]Türkiye: Hititlerin İzinde (Pınarbaşı–Sarız)

19 Mayıs 2017, Cuma / Pınarbaşı – Sarız, 38 km (13. gün)

19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı Kutlu Olsun.

Bu sabah erken uyandım, 5 buçuk. Biraz tablette haber-hava durumu vs ile oyalanıp hazırlanıp kahvaltıya inmem 8 buçuğa geldi. Aynı şeyler ama açık büfe(msi), hiç olmazsa miktarı kendin belirliyorsun.

Tören yokmuş bugün Pınarbaşı’nda, Kaymakamı görevden almışlar. Pazartesi yapacaklarmış. Saat 9.05, ÖE’den ayrılıyorum. Yağmur korkusuyla kılıfları çantalara geçirdim, kendiminkileri de çantanın üst kısmında hazır bekletiyorum. Yolum uzun değil, 37 km gibi ama 1900 m’ye kadar çıkacağım. Yani en az 350 m yükseleceğim. Ne var ki aniden değil, yayılmış vaziyette. Pınarbaşı’ndan çıkar çıkmaz sağdan ayrılıyorum, Maraş yoluna. Hava güneşli, açık. Genelde günler hep böyle açık ve güneşli başlıyor, yağmur bulutları sonradan geliyor. Yol birazdan duble oluyor. Güvenlik şeridi de var. Asfaltın durumu da iyi. Sıkıntısız pedallanıyor. Bugün bayram, resmi yerler kapalı. Araç trafiği yoğun değil.

Bir yol çalışması başlıyor, beraberinde bozuk satıh uyarısı ve tek şerit. Bu gibi durumlarda güvenlik şeridi de ortadan kalkıyor. Araçlar yakın geçiyorlar. Karşı yola geçiyorum, kapalı olan. Sonuna kadar gidiyorum sonra duble yol başlayınca kendi tarafıma geçiyorum. Yolum hafif yükseliyor, %6 ile (1624 m). Bir benzinci sağda. Bir soda molası, benzincilerle e-bisi muhabbeti ve devam. Uzakta kara bulutlar görünüyor. Bari yağmur inmeden Sarız’a yetişebilsem.

Peki kimlerdir Hititler? (11)

Hitit Kral Listesi

Hatti Beylikleri Dönemi
Pamba (MÖ 22. yy) •• Pithana (Kussara kralı, MÖ 17. yy) •• Piyusti (Hatti kralı, MÖ 17. yy) ••  Anitta (Pithana'nın oğlu, MÖ 17. yy) •• Tuthaliya (I. Hattuşili’nin büyük büyükbabası) •• PU-Sarruma (Tuthaliya’nın oğlu)

Eski Krallık Dönemi
Labarna (bilinen ilk Hitit kralı, MÖ 1600-1586) •• I. Hattuşili (Labarna'nın evlatlık oğlu, MÖ 1586-1556) •• I. Murşili (I. Hattuşili'nin torunu, MÖ 1556-1526) •• I. Hantili (Murşili'nin kayınbiraderi, MÖ 1526-1496) •• I. Zidanta (I. Hantili'nin damadı, MÖ 1496-1486) •• Ammuna (I. Zidanta'nın oğlu, MÖ 1486-1466) •• I. Huzziya (Ammuna'nın oğlu(?), MÖ 1466-1461) •• Telipinu (I. Huzziya'nın kayınbiraderi, MÖ 1460)

Orta Krallık Dönemi
Alluvamna (Telipinu'nun damadı, MÖ 15. yy ortası) •• Tahurvaili ? •• II. Hantili (Alluvamna'nın oğlu, MÖ 1500-1450) •• II. Zidanta (II. Hantilli’nin oğlu) •• II. Huzziya (II. Zidanta’nın oğlu) •• I. Muvatalli (MÖ 14. yy)

Büyük Krallık Dönemi
I. Tuthaliya (II. Zidanta'nın torunu, MÖ 14. yy) •• I. Arnuvanda (I. Tuthaliya'nın damadı) •• II. Hattuşili (MÖ 1420-1400) •• II. Tuthaliya (Arnuvanda’nın oğlu,  MÖ 1360(?)-1344) •• III. Tuthaliya-Genç (II. Tuthaliya ‘nın oğlu, MÖ 1381-1380) •• I. Şuppiluliuma (II. Tuthaliya'nın oğlu, MÖ 1344-1322) •• II. Arnuvanda (I. Şuppiluliuma'nın oğlu, MÖ 1322-1321) •• II. Murşili (I. Şuppiluliuma'nın oğlu, MÖ 1321-1295) •• II. Muvatalli (II. Murşili'nin oğlu, MÖ 1295-1272) •• III. Murşili / Uhri Teşup (II. Muvatalli'nin oğlu, MÖ 1272-1267) •• III. Hattuşili (II. Murşili'nin oğlu, MÖ 1267-1237) •• IV. Tuthaliya (III. Hattuşili'nin oğlu, MÖ 1237-1209) •• Kurunta (MÖ 1228-1227) •• III. Arnuvanda (IV. Tuthaliya'nın oğlu, MÖ 1209-1207) •• II. Şuppiluliuma (IV. Tuthaliya'nın oğlu, MÖ 1207-1178)


Hitit Kralı II.Şuppiluhuma Heykeli 
(MÖ 1100-800/Tayinat Höyük),
 Hatay Arkeoloji Müzesi





















14. km’de ilk %20 tükeniyor (9.55). Kuvvetli karşı rüzgar esmekte, Eco’yla 17 km’sa hızım Normal’e geçince 21 oluyor. 1655 m rakım gösteriyor alet.

Yol üzerinde 2 tane bal satıcısı, köy yumurtası ilanları görüyorum. Bölgede arıcılık var demek ki. Uzaktaki dağların üzerinde halen erimemiş karlı bölgeler var. Yüksekliğim de gittikçe artıyor, yer yer %2 bazen 4-5 ama şimdi %7 ile çıkıyorum, 1 km demişler sağdaki levhada. 19. km’de ikinci %20 tükeniyor (10.20). Fena karşı rüzgar esmekte, ancak Normal’le çıkılıyor. 1712 m oldu rakım. Sağdan Aslanbeyli Yaylası’na gidiliyormuş, 25 km uzakta.

Minik bir dere akmakta sağımda. Bu güzelliğin içine moloz, vitrifiye-fayans-klozet kırıkları dökmüşler. Yani çöpünü pisliğini gelmiş dereye doğru boşaltmış. Bu kadarı da olmaz! Alçaklar!

7-8 kişili bir motosiklet grubu geçiyor karşı şeritte. Saat 10.35, 24,2 km geride, 1800 m’deyim. Pınarbaşı’ndan beri 250 m yükselmişim. Hava sıcaklığı 21,5°C. Sağda bir balık çiftliği, tepeler karla kaplı, erimemiş daha. Hedefime 13 km kadar kaldı. Ha gayret!

26,5 km’de bataryanın %60’ı tükendi. Saat daha 10.50 ve 1840 m’deyim. %4-6 ile yükselmeye devam ediyorum.

Ve 1890 m, Dokuzdolambaç Geçidi. Hava soğuk burada. Ama güzel bir duygu, yüksekte olmak. Kara bulutlar da yaklaşıyorlar. Bir foto çekip dostlarıma yolluyorum. Gruptan Ali hemen cevap yazıyor. Dokuzdolambaç geçidi için şöyle demişler eksisözlükte: "efenim, pınarbaşı-elbistan arasında hüküm süren bir geçit.. ama ne geçit, rakım desen 1990 m, adı üstünde dolanan dolana inilir, dolana dolana çıkılır, hele bir de kış mevsimi gelende kar ile kaplananda, bir de üstüne sis inende yollara, "ülen burdan kurtulunca kurban kesecem" dedirtir şöfer adama..

millet bolu dağından korkar, oysa bolu dağının tırışkadan olduğu, kar arabalarının bir kaç saatte ancak uğradığı yerler de vardır, ahan da bu dokuz dolanbaç geçidi gibin.."

Şimdi çıktığım gibi iniyorum. Bas bas yağmurdan önce ulaş. Ve Sarız ayrımı geliyor, gelmesiyle gene bir yokuş çıkıyor karşıma. Hadi hızla ve güçle bunu da çıkar, Sarız’a doğru salarsın kendini. 19 Mayıs töreninden çıkmış öğrenciler kalabalık vaziyette geçiyorlar. Kimisi elindeki bayrağı sallıyor.

ÖE daha açılmadığından buradaki tek otelde yerimi ayırtmıştım. İlçeye girdiğimde Adnan Beyi arıyor Hilal Otel’in cami yanında olduğunu öğreniyorum.

Bisiklet merdiven altına, eşyalar üst kattaki odaya, ben de Adnan Bey’in aynı zamanda alt kattaki lokantasına. Kayıt durumları (oda 25-), çay ikramları, sohbet, tam da öğle yemeği vakti, müşteri de bol. Ve beklenen yağmur geliyor. Çok şiddetli olmasa da yağıyor.

Odada eşyaları yayıp, umumi banyoda bir tuzu akıtmaca. Çok uzun sürmediğimden ve hava da çok sıcak olmadığından pek rahatsız da hissetmiyorum ama iyi geliyor su altına girmek. Elektrikli ısıtıcı bazen bir sıcak bir soğuk akıtıyor.

Lokantadayım gene. Adnan Bey’in kardeşinin de kasap dükkanı var.  Tanışıyor, buranın muhtarı da aynı zamanda, diğer 2 kardeşin ve yeğenlerinin Ankara’da resmi dairelerde çalışıyor olmalarını, CB koruması olan kardeşi nedeniyle 2 kez saraya (onlar külliye diyorlar) gidip neler yaşayıp gördüklerini dinliyorum. İlginç hikayeler. İlçe küçük ama 2 kez milletvekilliğini kaçırmış 2 bin oyla (son iki seçimde). Neredeyse %54’de E demiş.

Adnan Bey bana nefis bir menemen hazırlıyor (diğer yemekler etli), güzel bir yufka pideyle indiriyorum mideye (+soda=5-).








Sarız. İlçenin tarihi eski dönemlere, MÖ 700'lü yıllara kadar uzanmaktadır Kilikya, Bizans İmparatorluğu ve beyliklerden Dulkadiroğulları Beyliği hakimiyetinde kalmış olup, Osmanlı İmparatorluğuna Yavuz Sultan Selim döneminde 1515 yılında dahil edilmiştir. 16. yüzyıl Osmanlı kayıtlarında Elbistan kazasının Hurman nahiye bağlı gösterilen yerleşim, 1861 yılında oluşturulan Aziziye kazasına bağlı nahiye olarak kaydedilmiştir. Bu dönemde Sarız'ın merkezi "Köyyeri" ismiyle anılmaktadır. 1910 yılı kayıtlarında, nahiye konumunda olan Sarız’ın 46 köyü bulunduğu belirtilmektedir. Dönemin Sivas Valisinin talebinin Dahiliye Nezaretince uygun görülmesiyle 30 Temmuz 1914'te Belediye teşkilatı kuruldu. 1927 yılında Sivas'tan ayrılarak Kayseri'ye bağlandı. 1946 yılında bağlı olduğu Pınarbaşı ilçesinden ayrılarak müstakil ilçe oldu.

Buranın havası hiç tahmin edilmezmiş. Hatta Kim Milyoner Olmak İster yarışmasında soru olarak bile çıkmış. Gerçekten az önce yağan yağmur sonrası güneş öyle bir açtı ki. İki kez dışarıya çıkıp içerilere doğru biraz uzanıyorum. Dünden kalan soğuk korkusu nedeniyle uzun pantolon giydim. Fakat rüzgar yok, soğuk değil o nedenle.

Yarın sıkı bir tırmanış bekliyor beni. Bir nevi bisikletin kapasitesini göreceğim. Afşin’e gideceğim.









Pınarbaşı - Sarız
Tur tarihi: 19 Mayıs 2017
Kat edilen mesafe: 38,17 km.
Ortalama hız: 17,4 km/sa.
Bisiklete biniş süresi 2 sa. 11 dk., dışarıda geçen süre 2 sa. 22 dk. 
En yüksek sıcaklık 23 ˚C, en düşük 18 ˚C, ortalama 20,8 ˚C
İrtifa kazancı (çıkış) 502 m, kaybı (iniş) 446 m.
En düşük irtifa 1902 m., en yüksek 1507 m.

Garmin yol bilgisi Pınarbaşı-Sarız

Hilal Otel 0535-8984752 Adnan Bey



Hava güneşli, açık. Genelde günler hep böyle açık ve güneşli
başlıyor, yağmur bulutları sonradan geliyor 





Yolun solu, karşı şerit daha rahat






Dökmüşler molozu







Uzaktaki dağların üzerinde halen erimemiş karlı bölgeler var



Kuvvetli rüzgar esmekte



Yağmuru mu Rüzgarı mı tercih edersiniz?


Çıktığım gibi iniyorum. Bas bas yağmurdan önce ulaş



Yağmur inmeden Sarız’a yetişsem


Sarız



Hilal Otel


Açılmayı bekleyen ÖE


Hilal Lokantası 





Hava bir açıyor bir kapıyor       




























14. gün (devamı) Sarız–Afşin - 12. gün (öncesi) Bünyan-Pınarbaşı




[bisikletle]Türkiye: Hititlerin İzinde


Sungurlu-Alaca = 51,37 km

Alaca-Boğazkale = 49,23 km

Boğazkale-Yozgat = 45,08 km

Yozgat-Sorgun = 38,20 km

Sorgun-Sarıkaya = 49,84 km



Kayseri-Bünyan = 48,46 km


Pınarbaşı-Sarız = 38,17 km

Sarız-Afşin = 71,15 km

Afşin-Elbistan = 45,39 km

Elbistan-Nurhak = 42,64 km

Nurhak-Doğanşehir = 58,78 km


Malatya-Kale = 46,47 km

Kale-Sivrice = 66,38 km

Sivrice-Elazığ = 32,60 km

Elazığ-Tunceli = 78,63 km