19 Mayıs 2017, Cuma /
Pınarbaşı – Sarız, 38 km (13.
gün)
19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı Kutlu Olsun.
Bu sabah erken uyandım, 5 buçuk. Biraz tablette haber-hava
durumu vs ile oyalanıp hazırlanıp kahvaltıya inmem 8 buçuğa geldi. Aynı şeyler
ama açık büfe(msi), hiç olmazsa miktarı kendin belirliyorsun.
Tören yokmuş bugün Pınarbaşı’nda, Kaymakamı görevden almışlar.
Pazartesi yapacaklarmış. Saat 9.05, ÖE’den ayrılıyorum. Yağmur korkusuyla
kılıfları çantalara geçirdim, kendiminkileri de çantanın üst kısmında hazır
bekletiyorum. Yolum uzun değil, 37 km gibi ama 1900 m’ye kadar çıkacağım. Yani
en az 350 m yükseleceğim. Ne var ki aniden değil, yayılmış vaziyette.
Pınarbaşı’ndan çıkar çıkmaz sağdan ayrılıyorum, Maraş yoluna. Hava güneşli,
açık. Genelde günler hep böyle açık ve güneşli başlıyor, yağmur bulutları
sonradan geliyor. Yol birazdan duble oluyor. Güvenlik şeridi de var. Asfaltın
durumu da iyi. Sıkıntısız pedallanıyor. Bugün bayram, resmi yerler kapalı. Araç
trafiği yoğun değil.
Bir yol çalışması başlıyor, beraberinde bozuk satıh uyarısı ve
tek şerit. Bu gibi durumlarda güvenlik şeridi de ortadan kalkıyor. Araçlar
yakın geçiyorlar. Karşı yola geçiyorum, kapalı olan. Sonuna kadar gidiyorum
sonra duble yol başlayınca kendi tarafıma geçiyorum. Yolum hafif yükseliyor, %6
ile (1624 m). Bir benzinci sağda. Bir soda molası, benzincilerle e-bisi
muhabbeti ve devam. Uzakta kara bulutlar görünüyor. Bari yağmur inmeden Sarız’a
yetişebilsem.
Peki
kimlerdir Hititler? (11)
Hitit Kral Listesi
Hatti Beylikleri
Dönemi
Pamba
(MÖ 22. yy) •• Pithana (Kussara kralı, MÖ 17. yy) •• Piyusti (Hatti
kralı, MÖ 17. yy) •• Anitta (Pithana'nın
oğlu, MÖ 17. yy) •• Tuthaliya (I. Hattuşili’nin büyük büyükbabası) •• PU-Sarruma
(Tuthaliya’nın oğlu)
Eski Krallık Dönemi
Labarna
(bilinen ilk Hitit kralı, MÖ 1600-1586) •• I. Hattuşili (Labarna'nın evlatlık
oğlu, MÖ 1586-1556) •• I. Murşili (I. Hattuşili'nin torunu, MÖ 1556-1526) •• I.
Hantili (Murşili'nin kayınbiraderi, MÖ 1526-1496) •• I. Zidanta (I. Hantili'nin
damadı, MÖ 1496-1486) •• Ammuna (I. Zidanta'nın oğlu, MÖ 1486-1466) •• I.
Huzziya (Ammuna'nın oğlu(?), MÖ 1466-1461) •• Telipinu (I. Huzziya'nın
kayınbiraderi, MÖ 1460)
Orta Krallık Dönemi
Alluvamna
(Telipinu'nun damadı, MÖ 15. yy ortası) •• Tahurvaili ? •• II. Hantili (Alluvamna'nın
oğlu, MÖ 1500-1450) •• II. Zidanta (II. Hantilli’nin oğlu) •• II. Huzziya
(II. Zidanta’nın oğlu) •• I. Muvatalli (MÖ 14. yy)
Büyük Krallık Dönemi
I.
Tuthaliya (II. Zidanta'nın torunu, MÖ 14. yy) •• I. Arnuvanda (I. Tuthaliya'nın
damadı) •• II. Hattuşili (MÖ 1420-1400) •• II. Tuthaliya (Arnuvanda’nın
oğlu, MÖ 1360(?)-1344) •• III. Tuthaliya-Genç
(II. Tuthaliya ‘nın oğlu, MÖ 1381-1380) •• I. Şuppiluliuma (II. Tuthaliya'nın
oğlu, MÖ 1344-1322) •• II. Arnuvanda (I. Şuppiluliuma'nın oğlu, MÖ 1322-1321) ••
II. Murşili (I. Şuppiluliuma'nın oğlu, MÖ 1321-1295) •• II. Muvatalli (II.
Murşili'nin oğlu, MÖ 1295-1272) •• III. Murşili / Uhri Teşup (II. Muvatalli'nin
oğlu, MÖ 1272-1267) •• III. Hattuşili (II. Murşili'nin oğlu, MÖ 1267-1237) •• IV.
Tuthaliya (III. Hattuşili'nin oğlu, MÖ 1237-1209) •• Kurunta (MÖ 1228-1227) •• III.
Arnuvanda (IV. Tuthaliya'nın oğlu, MÖ 1209-1207) •• II. Şuppiluliuma (IV.
Tuthaliya'nın oğlu, MÖ 1207-1178)
Hitit Kralı II.Şuppiluhuma Heykeli
(MÖ 1100-800/Tayinat Höyük),
Hatay Arkeoloji Müzesi
|
14. km’de ilk %20 tükeniyor (9.55). Kuvvetli karşı rüzgar
esmekte, Eco’yla 17 km’sa hızım Normal’e geçince 21 oluyor. 1655 m rakım
gösteriyor alet.
Yol üzerinde 2 tane bal satıcısı, köy yumurtası ilanları
görüyorum. Bölgede arıcılık var demek ki. Uzaktaki dağların üzerinde halen
erimemiş karlı bölgeler var. Yüksekliğim de gittikçe artıyor, yer yer %2 bazen
4-5 ama şimdi %7 ile çıkıyorum, 1 km demişler sağdaki levhada. 19. km’de ikinci
%20 tükeniyor (10.20). Fena karşı rüzgar esmekte, ancak Normal’le çıkılıyor.
1712 m oldu rakım. Sağdan Aslanbeyli Yaylası’na gidiliyormuş, 25 km uzakta.
Minik bir dere akmakta sağımda. Bu güzelliğin içine moloz,
vitrifiye-fayans-klozet kırıkları dökmüşler. Yani çöpünü pisliğini gelmiş
dereye doğru boşaltmış. Bu kadarı da olmaz! Alçaklar!
7-8 kişili bir motosiklet grubu geçiyor karşı şeritte. Saat
10.35, 24,2 km geride, 1800 m’deyim. Pınarbaşı’ndan beri 250 m yükselmişim. Hava
sıcaklığı 21,5°C. Sağda bir balık çiftliği, tepeler karla kaplı, erimemiş daha.
Hedefime 13 km kadar kaldı. Ha gayret!
26,5 km’de bataryanın %60’ı tükendi. Saat daha 10.50 ve 1840
m’deyim. %4-6 ile yükselmeye devam ediyorum.
Ve 1890 m, Dokuzdolambaç Geçidi. Hava soğuk burada. Ama güzel
bir duygu, yüksekte olmak. Kara bulutlar da yaklaşıyorlar. Bir foto çekip
dostlarıma yolluyorum. Gruptan Ali hemen cevap yazıyor. Dokuzdolambaç geçidi için şöyle demişler eksisözlükte: "efenim,
pınarbaşı-elbistan arasında hüküm süren bir geçit.. ama ne geçit, rakım desen
1990 m, adı üstünde dolanan dolana inilir, dolana dolana çıkılır, hele bir de
kış mevsimi gelende kar ile kaplananda, bir de üstüne sis inende yollara,
"ülen burdan kurtulunca kurban kesecem" dedirtir şöfer adama..
millet bolu dağından korkar, oysa
bolu dağının tırışkadan olduğu, kar arabalarının bir kaç saatte ancak uğradığı
yerler de vardır, ahan da bu dokuz dolanbaç geçidi gibin.."
Şimdi çıktığım gibi iniyorum. Bas bas yağmurdan önce ulaş. Ve
Sarız ayrımı geliyor, gelmesiyle gene bir yokuş çıkıyor karşıma. Hadi hızla ve
güçle bunu da çıkar, Sarız’a doğru salarsın kendini. 19 Mayıs töreninden çıkmış
öğrenciler kalabalık vaziyette geçiyorlar. Kimisi elindeki bayrağı sallıyor.
ÖE daha açılmadığından buradaki tek otelde yerimi ayırtmıştım.
İlçeye girdiğimde Adnan Beyi arıyor Hilal Otel’in cami yanında olduğunu
öğreniyorum.
Bisiklet merdiven altına, eşyalar üst kattaki odaya, ben de
Adnan Bey’in aynı zamanda alt kattaki lokantasına. Kayıt durumları (oda 25-),
çay ikramları, sohbet, tam da öğle yemeği vakti, müşteri de bol. Ve beklenen
yağmur geliyor. Çok şiddetli olmasa da yağıyor.
Odada eşyaları yayıp, umumi banyoda bir tuzu akıtmaca. Çok uzun
sürmediğimden ve hava da çok sıcak olmadığından pek rahatsız da hissetmiyorum
ama iyi geliyor su altına girmek. Elektrikli ısıtıcı bazen bir sıcak bir soğuk
akıtıyor.
Lokantadayım gene. Adnan Bey’in kardeşinin de kasap dükkanı
var. Tanışıyor, buranın muhtarı da aynı
zamanda, diğer 2 kardeşin ve yeğenlerinin Ankara’da resmi dairelerde çalışıyor
olmalarını, CB koruması olan kardeşi nedeniyle 2 kez saraya (onlar külliye
diyorlar) gidip neler yaşayıp gördüklerini dinliyorum. İlginç hikayeler. İlçe
küçük ama 2 kez milletvekilliğini kaçırmış 2 bin oyla (son iki seçimde).
Neredeyse %54’de E demiş.
Adnan Bey bana nefis bir menemen hazırlıyor (diğer yemekler
etli), güzel bir yufka pideyle indiriyorum mideye (+soda=5-).
Sarız. İlçenin tarihi eski dönemlere, MÖ
700'lü yıllara kadar uzanmaktadır Kilikya, Bizans
İmparatorluğu ve beyliklerden Dulkadiroğulları Beyliği
hakimiyetinde kalmış olup, Osmanlı İmparatorluğuna Yavuz Sultan
Selim döneminde 1515 yılında dahil edilmiştir. 16. yüzyıl Osmanlı
kayıtlarında Elbistan kazasının Hurman nahiye bağlı gösterilen yerleşim, 1861
yılında oluşturulan Aziziye kazasına bağlı nahiye olarak kaydedilmiştir. Bu
dönemde Sarız'ın merkezi "Köyyeri" ismiyle anılmaktadır. 1910 yılı
kayıtlarında, nahiye konumunda olan Sarız’ın 46 köyü bulunduğu
belirtilmektedir. Dönemin Sivas Valisinin talebinin Dahiliye Nezaretince
uygun görülmesiyle 30 Temmuz 1914'te Belediye teşkilatı kuruldu. 1927 yılında
Sivas'tan ayrılarak Kayseri'ye bağlandı. 1946 yılında bağlı
olduğu Pınarbaşı ilçesinden ayrılarak müstakil ilçe oldu.
Buranın havası hiç tahmin edilmezmiş. Hatta Kim Milyoner Olmak
İster yarışmasında soru olarak bile çıkmış. Gerçekten az önce yağan yağmur
sonrası güneş öyle bir açtı ki. İki kez dışarıya çıkıp içerilere doğru biraz
uzanıyorum. Dünden kalan soğuk korkusu nedeniyle uzun pantolon giydim. Fakat
rüzgar yok, soğuk değil o nedenle.
Yarın sıkı bir tırmanış bekliyor beni. Bir nevi bisikletin
kapasitesini göreceğim. Afşin’e gideceğim.
Pınarbaşı - Sarız
Tur tarihi:
19 Mayıs 2017
Kat edilen
mesafe: 38,17 km.
Ortalama
hız: 17,4 km/sa.
Bisiklete
biniş süresi 2 sa. 11 dk., dışarıda geçen süre 2 sa. 22 dk.
En yüksek
sıcaklık 23 ˚C, en düşük 18 ˚C, ortalama 20,8 ˚C
İrtifa
kazancı (çıkış) 502 m, kaybı (iniş) 446 m.
En düşük
irtifa 1902 m., en yüksek 1507 m.
Garmin yol
bilgisi Pınarbaşı-Sarız
Hilal Otel 0535-8984752 Adnan Bey
Hava
güneşli, açık. Genelde günler hep böyle açık ve güneşli başlıyor, yağmur bulutları sonradan geliyor |
Yolun solu, karşı şerit daha rahat
|
Dökmüşler molozu
|
Uzaktaki dağların üzerinde halen erimemiş karlı bölgeler var
|
Kuvvetli rüzgar esmekte
|
Yağmuru mu Rüzgarı mı tercih edersiniz?
|
Çıktığım gibi iniyorum. Bas bas yağmurdan önce ulaş
|
Yağmur inmeden Sarız’a yetişsem
|
Sarız
|
Hilal Otel
|
Açılmayı bekleyen ÖE
|
Hilal Lokantası |
Hava bir açıyor bir kapıyor
|
14. gün (devamı)
Sarız–Afşin - 12. gün (öncesi) Bünyan-Pınarbaşı
[bisikletle]Türkiye: Hititlerin İzinde
Kırıkkale-Sungurlu = 96,77 km
Sungurlu-Alaca = 51,37 km
Alaca-Boğazkale = 49,23 km
Boğazkale-Yozgat = 45,08 km
Yozgat-Sorgun = 38,20 km
Sorgun-Sarıkaya = 49,84 km
Sarıkaya-Boğazlıyan = 64,78 km
Boğazlıyan-Kayseri = 83,59 km
Kayseri-Bünyan = 48,46 km
Bünyan-Pınarbaşı = 62 km
Pınarbaşı-Sarız = 38,17 km
Sarız-Afşin = 71,15 km
Afşin-Elbistan = 45,39 km
Elbistan-Nurhak = 42,64 km
Nurhak-Doğanşehir = 58,78 km
Doğanşehir-Malatya = 55,51 km
Malatya-Kale = 46,47 km
Kale-Sivrice = 66,38 km
Sivrice-Elazığ = 32,60 km
Elazığ-Tunceli = 78,63 km
İlginizi çekebilir [bisikletle]Türkiye: Güney (Göynük-Nallıhan)