1950’li
yıllarda bisiklet lükstü. Hava kirliliği ve bitmek bilmeyen trafik nedeniyle
bugün Rönesans dönemini yaşıyor. Start-up'lar çevre dostu ve ucuz olmaları
nedeniyle Çin’in 50 farklı şehrinde bisiklet kiralıyor.
Bisiklet Sen Çok Yaşa!
Günümüzde
Pekin’de arabalardan çok bisiklet var. Bu durum, özellikle şehrin üniversite
semti olarak bilinen Zhongguancun bölgesinde geçerli. Burada caddeden ayrı bir
bisiklet yolu da bulunuyor.
Arabaların Zaferinden Önce
Bisiklet
1980’li yıllarda da Pekin’in kent görüntüsünden ayrı düşünülemezdi. Bu fotoğraf
1980’li yıllarda Tiananmen Meydanı’nda çekilmiş.
Durağa Kadar Bisiklet
Pekin de
Çin’in diğer büyük şehirleri gibi gelişmiş bir metro ağına sahip. Ancak büyük
şehirlerde bazen eve en yakın durak o kadar da yakın olamayabiliyor. Bu durumda
devreye kiralık bisiklet giriyor.
Hızlı Büyüme
Çin’in
günümüzdeki en büyük bisiklet sağlayıcısı "Mobike" 2015 yılında özel
bir kampanya ile Şanghay’da pazara açıldı. O kadar başarılı oldular ki 2016'da
300 milyon dolar sermaye edindiler. Firma, şimdi ise Çin’in 50'den fazla
kentinde bisiklet kiralıyor.
Büyük Başarı
Günde 20
milyondan fazla Mobike müşterisi bisiklet kiralıyor. Şirket aynı zamanda
Singapur’da da aktif. Singapur’da 30 dakikalık bisiklet kiralamak 30 cent
(Euro) iken, Çin için aynı süre 7 cent.
Çin'in Dijital Ekonomisi İçin Bir Örnek
Mobike
müşterilerinin Twitter'ın Çin versiyonu "WeChat"te hesap açtırması ve
cep telefonu uygulamasını akıllı telefonlarına yüklemesi gerekiyor. Her
bisiklet kilidinin üzerinde bir barkot yer alıyor. Kiralanmak istenen
bisikletin barkodu akıllı telefon uygulamasına okutularak kilit açılıyor. Ödeme
ise Mobike'ın en büyük hissedarı WeChat üzerinden yapılıyor.
Hırsızlık ve Vandalizm’e Karşı Önlem
Bisikletlerin
çalınması ve kötü kullanılmasının önüne geçmek için ise her bisiklet bir GPS
cihazı ile donatılıyor. Bu sayede kullanıcı bisikleti kullandığı süre içerisinde
bir hata yapmış ya da bisiklete zarar vermiş ise tespit ediliyor ve kullanıcı,
puan sistemine dayalı yaptırımlar listesindeki bir ceza ile karşı karşıya
kalıyor.
Tekerlek Patlamıyor
İç
lastiksiz tekerlekler ise patlamıyor. Ayrıca Çin'in iki büyük sigorta şirketi
de bisiklet ve onları kiralayanlar için tam kasko sigorta yapıyor.