30 Ağustos 2017

[bisikletle]Türkiye: Çoruh Nehri Boyunca (Kumluca–Amasya) -A-

29 Ağustos 2017, Salı / Kumluca – Amasya, 54 km (30. gün) -A-

Yedi gibi kalkıp toparlandım. Fadime Hanım kahvaltıyı hazırlıyor. Kızarmış sebzeler (biber-domates-soğan) ve tavada yumurta, dün pişen kuşburnu reçeli... büyükbaba ve büyükanne, Zümra, Murat Bey ve Fadime Hanım ile son kahvaltımı yapıyorum. 9.45 gibi yanlarından ayrılıyorum. İki gün beni misafir ettiler, her şey için teşekkürler.

Kumluca çıkışı iki buçuk kilometrelik bir rampayla başlıyor yol. %5-7 gibi, sonunda 9’u da gösteriyor. Hava parçalı bulutlu. Güneş arada çıkmakta. Soğuk değil. O nedenle  sadece tişörtleyim. Tepe noktasına vardıktan sonra biraz düz giden yol güzel bir inişe geçiyor. Fazla araç trafiği yok. Bırakıyorum kendimi yer çekimine. Sabah sabah iyi geliyor bu iniş. Sağda sulama için toplanmış, pek de küçük olmayan gölet. Oldukça derin olduğunu söylemişti Murat Bey. İçinden kaynıyormuş su. Kızgüldüren Köyü’nün yanı başı.

Kızgüldüren Köyü, 1924 yılında mübadeleyle Selanik’ten göçen Türk ailelerinin oluşturduğu eski bir Rum köyüdür. Köyün eski adı ‘Kızöldüren’dir. 1980 askeri müdahalesinin ardından köyün adı ‘Kızgüldüren’ olarak değiştirilmiştir. Köyde Rumlardan kalan çeşmeler ve kilise bulunmaktadır. Bir dönem tütünüyle meşhur köy şimdi üzümüyle ön plana çıkmaktadır. Muhacir pidesinin en güzel yapıldığı mübadil köyümüzdür. 

Yedi buçuk kilometre indikten sonra Dutluk Köyü’nden geçip otoyola bağlanıyorum. 377 metre irtifa kaybettim. Şimdi 250 metrede duble yoldan, güvenlik şeridinden Amasya’ya doğru pedallıyorum. 42 kilometre yazdı. Yol düz sayılır. Arada biraz tırmanıp iniyor. Böylecene sıkıcı olmaktan da çıkıyor. Suyumu otoyola çıkmadan soldaki çeşmeden doldurmuştum. Pek soğuk değildi ama akan su.

Ilıca Köyü yakınlarında yolun kenarı meyve tezgahlarıyla dolu. Elma ve şeftali var hepsinde. Bir de semaver kurmuşlar. Hatta kocaman olanı da var. Fabrika gibi görünüyor. Sağında solunda demlikler dizili. Hani eskiden sıcak su şofbenleri olurdu, odunla çalışan. Bakırdan kocaman, upuzun gövdesi hem banyoyu ısıtır, hem sıcak su sağlardı. [e] 19,5 km/10.35/%20 harcandı. Amasya’ya 35 kilometre kaldı. Sağımdaki su kanalından ve tepedeki borulardan sular akmakta. Sanırım solumda akan nehre karışmakta bunlar. Bu da Yeşilırmak zaten. Suyu tutmak için kapakları kurmuşlar bile üzerine. [e] 38 km/11.20/%40 harcandı. Hava güneşli, çok yakıcı değil. Bir rüzgar var karşıdan esen, ancak çok kuvvetli sayılmaz. Yol kenarındaki bahçelerde ceviz görüyorum. Ve de elma, meşhur Amasya Elması mı bunlar? En sevdiğim elma çeşidi, minicik, sert, ama ne tattır o? Misket de denilmekte. Elmanın adı renginden geliyor, al, kırmızı olduğundan ‘alma’. Bütün dünyaya da Orta Asya’dan yayılmış. A vitamini deposu. Antioksidan, zengin lifli bir meyve.

Tünel var karşı şeritte. 875 metrelik Akdağ Tüneli denmiş. Kazılmış bir yola geldim. Hani yeniden asfalt dökmek için tırtık tırtık ediyorlar ya. Bunun üzerinde gitmek de çok zor. Teker daracık kanallara girince kayıyor bisiklet, hele de yüklü olunca çok tedirgin edici. Yeşilırmak üzerine kurulu ipten bir asma köprü. Yürününce yaylana yaylana gidilen. Bu gezide sıkça çok yerde rastladım bunlara.

Elli kilometreyi pedallamak fazla zaman almıyor. 12.15 Amasya levhasını görüyor, resmimi çekiyorum. Şehir merkezine daha var. Solu gösteren levha sonrası hemen DSİ çıkıyor karşıma. Biraz merkez dışı galiba. Gerçi hep böyle. Yeşil alanları var genelde. Merkezde olamıyor. Güvenlikten geçip misafirhaneye geldim. Kaydım yapılıyor, 3 nolu oda iki gün için benim. ÖE’de yer bulamamıştım. Buranın gecesi 54 lira, ama kahvaltı yok. ÖE 52,5 idi ve kahvaltı vardı. Orası merkezde üstelik.

Sıcak su akşam üstü 5’te geliyormuş. Ama boruda kalan su halen sıcak, ılık yani. Bu havada fazlasına da gerek yok. Girip tazeleniyorum. Odada üç yatak var, genişçe. Önünde balkon, yeşilliklerin içinde. Gürültüden uzakça.


Blogspot sınırlı alan tanıdığından günün gezi notları bölünmek zorunda kalınmıştır. Devamı var.










Kumluca-Amasya
Tur tarihi: 29 Ağustos 2017
Kat edilen mesafe: 54,07 km.
Ortalama hız: 22,8 km/sa.
Bisiklete biniş süresi  2 sa. 22 dk., dışarıda geçen süre 2 sa. 33 dk.
En yüksek sıcaklık 38˚C, en düşük 21 ˚C, ortalama 29,6˚C
İrtifa kazancı (çıkış) 581 m, kaybı (iniş) 661 m.
En düşük irtifa 250 m., en yüksek 627 m.

Garmin yol bilgileri Kumluca-Amasya

Relive yol bilgileri Kumluca-Amasya

Amasya DSİ 0358-2184060 Misafirhane dahili 1069

Amasya ÖE 0358-2181841/0358-2188906


Murat Bey ve küçük kızı Zümra, Kumluca


Öztürk ailesi ile, Kumluca


Kahvaltımız çok lezzetli




Hava parçalı bulutlu, güneş arada çıkmakta


Tepe noktasına vardıktan sonra biraz düz giden
 yol güzel bir inişe geçiyor
    

Sağda sulama için toplanmış, pek de küçük olmayan gölet    



7,5 km indikten sonra Dutluk Köyü’nden geçip otoyola
 bağlanıyorum. 377 m irtifa kaybettim
   
 

Şimdi 250 m'de duble yoldan, güvenlik şeridinden
 Amasya’ya doğru pedallıyorum
    


Sürücüleri korkutmak için dikilmiş polis araba maketleri


Ilıca köyü yakınlarında yolun kenarı meyve tezgahlarıyla dolu    



Yeşilırmak solumda akmakta


Hava güneşli, çok yakıcı değil. Bir rüzgar var karşıdan esen,
 ancak çok kuvvetli sayılmaz
    






Karın doyurulacak, ihtiyaç giderilecek istasyon


Tünel var karşı şeritte, 875 m’lik Akdağ Tüneli






DSİ yeşillikler içinde


































Blogspot sınırlı alan tanıdığından günün gezi notları bölünmek zorunda kalınmıştır. Devamı için lütfen tıklayın.