Danimarkalı Mikael Pedersen servetini süt-yağ ayırıcının (santrifüj)
buluş ve pazarlaması ile elde etti. İşi gereği pek çok bağlantısı vardı ve
bunlardan biri onu İngiltere Dursley’deki Lister firmasına götürdü. Pedersen
hevesli bir bisiklet kullanıcısıydı. Ancak geleneksel bisikletin oturma
konforundan hoşnut değildi. Buluşunun başlangıç noktası hamak oldu. Konforlu
bir kadro tasarımını sele temeline dayandırdı ve kadro neredeyse sele
çevresinde gelişti. 1893 yılında bisikletinin patentini aldı. Sonuç, sadece
üçgenlerden oluşan, kırılgan gözüken ama inanılmaz dayanıklı bir kadro ve hamak
tarzı sele oldu.
Danimarka’da sadece alay konusu olduğundan işini Dursley’e taşıdı ve
orada üretimini sürdürdü. Yol, katlanır askeri, kadın, ekonomik, tandem (ve
3’lü, hatta 4’lü) olmak üzere yaklaşık 8 bin Pedersen Bisikleti üretildi.
Mikael Pedersen, 1855-1929 |
M. Pedersen ve eşi |
Dursley-Pedersen, bisiklet tarihi yıllıklarına en hafif ve
dayanıklı bisiklet olarak geçti. Soylular ve zenginlerin statü sembolü oldu.
Müşterileri arasında kraliyet mensupları ve iddialı yarışçılar vardı. Pedersen
Bisikleti sadece şık görünen lüks eşya değil, aynı zamanda rekorların kırıldığı
bir spor aracı oldu.
Ancak Pedersen Bisikletin konumunu zorlayan başka lüks
araçlar çıkmaya başlamıştı; ilkin motosiklet ve sonrasında otomobil. Bir kaç
yıl içinde karmaşık el üretimi Pedersen Bisikleti artık kârlı pazarlanan bir
ürün olmaktan çıktı. Başka kadro formları, özellikle elmas kadro seri olarak çok
daha kolay üretiliyor ve dolayısıyla daha ucuzdu. Bu Pedersen Bisikletin sonunu
getirdi.
Mikael Pedersen 1929 yılında beş parasız öldü ve tasarımı
unutuldu gitti;
ta ki 70’li 80’li yıllarda bisiklet meraklıları ve kulüpleri
tarafından yeniden fark edilene kadar. Bugün Almanya’da 2 ayrı firma (ve
dünyanın diğer ülkelerinde; ABD, Danimarka, İngiltere, Hollanda...) tarafından yeniden
üretilen Pedersen Bisikleti yollara çıktığında herkesçe ilgi ve
hayranlıkla izlenmekte.
Pedersen
Manufaktur
20 yıldan uzun bir zamandır Pedersen kadro, bisiklet ve aksesuarları
Kalle Kalkhoff ve Vera İsigkeit-Klein’dan oluşan ikili tarafından pazarlanıyor.
2002 yılında kadro üretimi Danimarka’dan Çek Cumhuriyeti’ne
taşındı. Pedersen Bisikleti’nin montaj ve sevkiyatı Garrel şehrindeki (Almanya)
Roland tesislerinde Pedersen montaj uzmanı Thomas Rosga tarafından yapılmakta.
Showroom’ları Oldenburg’da (Almanya) ve en az 8 farklı kadro
boyunda bisikleti meraklılarının kullanımına hazır tutuyorlar. İlgili herkese
Almanya sınırları içinde 1 hafta boyunca denemeleri için 40 avro kargo ücreti
karşılında örnek bisiklet yollamaktalar. “Bisiklet seçiminin en doğru yolu
bizzat kullanmak olduğu inancındayız” diyorlar. Bu küçük işletme yılda sadece
100 bisiklet satmakta, hepsi kişiye özel.
Önceki model ve deneme bisikletlerini 2. el olarak daha
uygun fiyata sattıkları gibi bir de bisiklet borsası oluşturmuşlar. Bu şekilde
bisikletler doğrudan satıcı-alıcı arasında işlem görmekte.
Kadrolar CrMo dikişsiz 0,8 mm borulardan oluşmakta. Farklı
donanım seviyelerinin bulunduğu T ve L modellerini Nexus 8, Deore 9, Alfine
11, Rohloff 14, Deore V-fren, Magura HS11 gibi seçenekler ile farklı renklerde sipariş
etmek mümkün. Fiyatlar 2.400 avrodan başlıyor.
Kemper Fahrradtechnik
Michael Kemper’e bisiklet işine nasıl girdiği sorulduğunda
Hollanda Nimwegen’deki Velorama Bisiklet Müzesi’ne yaptığı ziyareti anlatır.
Orada ilk defa gördüğü, neredeyse 100 yaşında Mikael Pedersen icadı bir
Dursley-Pedersen-Bisikleti karşısında yaşadığı hayranlıkla başlar: “Bu inanılmaz
el emeği, bu lüks, müthiş detay çözümleri ile bu güzellik ve işlevsellik bir
müzede kalmamalı, sokağa çıkmalıydı” der. Ve işte bu andan itibaren Michael
Kemper makina mühendisliği işinden ayrılır ve el yapımı velespit işine girer, Uzakdoğu
rekabeti karşısında pek de kolay olmayan bir kararla.
Michael Kemper, başlangıçta ve bugün de geçerli olan bazı temel
ilkeler koydu: bisikletleri yüksek kalitede, en iyi malzeme ve donanımlı olmalı
ve geleneksel el emeği ile üretilmeliydi.
Bu tür yaklaşımlar indirimli fiyatlarla olamazdı. Ama Kemper
alıcılarını, alıcılar da onu buldu. Başlangıçta bisiklet manyaklarıydı, genç
kadro üreticisi gibi aynı virüse bulaşmış olanlar.
Tamamı kişiye özel seçimlerle üretilen modellerde Alfine 8 /
11, Rohloff 14, V-fren, disk fren gibi seçeneklerin yanı sıra aklınıza gelen
her isteği karşılıklı değerlendirerek uygulamak mümkün. Michael Kemper
müşterileriyle saatlerce tartışmaktan zevk almakta.
Pedersen Alfine |
Pedersen Rohloff |
Dahi, mucit, müzisyen, manyeto, doğru ölçüm göstergeleri, mühimmat
ve enstrüman tasarımcısı, işçi dostu..., ancak ticareti iyi bilmediğinden yaşamı
çıkış ve inişlerle dolu Mikael Pedersen, 1995 yılında başlatılan bir kampanya
sonrası Danimarka’daki isimsiz mezarından alınıp Dursley’de hak ettiği şekilde
yeniden gömüldü. Mikael Pedersen anısına her yıl doğum gününde (25 Ekim), yakın
ve uzak hayranları Dursley’de bir araya gelmekte.