Görkemli
arabalar üretiyorlar, hatta makam limuzinleri. Onlar çokuluslu yüksek teknoloji
şirketleri. Milyarları kazanmaktalar. On binlerce çalışanları var. Şimdi de bisiklet
üretiyorlar - hızla büyüyen milyon dolarlık e-bisiklet pazarı için.
Peugeot Cenevre
Otomobil Fuarı'nda yeni e-Mtb’sini tanıttı
|
Bosch
e-bisi tekniğinde önemli bir tedarikçi
|
Bosch, e-bisiler için ABS de sunmakta. Sistem, ön tekerin bloke
olmasını ve arka
tekerin kalkmasını da engelliyor
|
E-bisiler
her geçen gün daha sevilmekte, satış
sayıları hızla yükselmekte
|
Sadece
satış sayıları yükselmekle kalmıyor, aynı zamanda e-güç
destekli bisikletler
için batarya dolum noktaları oluşmakta
|
İlkin, iş emeklilerle başladı: mutlu bir şekilde e-bisileriyle bisiklet yollarında normal
velespitlilerin yanından uçup giderek. Bu kitlesel bir hareketi başlattı.
Ek elektrik
desteği olan bisikletler giderek daha popüler hale geldi. Elektrikli bir dağ
bisikleti hatta havalı ve klas olarak kabul edildi. Bu arada Bosch gibi bazı
şirketler bile, çalışanlarına şirket otomobili yerine veya ek olarak
e-bisikletleri destekler oldular.
Pedelec işi patlama yaptı. 2014'te çeşitli
üreticiler dünya çapında 31,7 milyon e-bisiklet sattı. 2023'te bu sayı 40,3
milyon civarında olacak. Navigant Consulting'in öngörüsü böyle. Araştırma şirketi Statista China’ya göre en önemli
pazar olarak sadece Çin Halk Cumhuriyeti’nde 2023 yılında 34,3 milyondan fazla
e-bisiklet satılacak. 2014’de bu sayı 28,8 milyon idi.
Bosch eBike
Sistemleri’nin Genel Müdürü Claus Fleischer oldukça iyimser. 2017 sonunda
tahmin ettiği gibi: "E-bisiklet pazarının gelişimi çok hızlı. Avrupa piyasalarında
önümüzdeki on yıl içinde satılan her iki bisikletin biri e-bisiklet olmasının
gerçekçi olduğuna inanıyoruz." Şu anda Almanya’da yaklaşık 73 milyon
bisikletin neredeyse yüzde beşi e-bisiklet - bu pay istikrarlı bir şekilde
artmakta.
Sadece
geleneksel bisiklet üreticileri bu büyüyen pastadan dilim kapmak istemiyor, otomobil
üreticileri bile bisiklet üretim sürecindeler. Birçoğunun sunduğu
e-bisikletleri var, ya da hiç olmadığı kadarıyla bir e-bisiklet prototipi gösterdiler.
Birçok otomobil üreticisi e-bisiklet önermekte
Elbette bir
e-bisikletle otomobil üreticileri arabadaki kadar para kazanamazlar. E-bisikletler
daha çok imaj ve marka sadakatine hizmet etmekte. Buna göre, müşteriyi pazara, arabanın ötesinde bisiklet ve e-bisikletler üzerinden bağlı tutmaya çalışmak.
Bazı
üreticiler elektrikli tekerlere sadece isimlerini ödünç vermekte. Rotwild R.X45 AMG örneğinde Alman bisiklet
üreticisi başta, AMG isminin ise sonradan geldiği durumlar söz konusu.
BMW biraz
farklı bir yoldan gidiyor. Bavyeralılar kadroyu tasarlamakta ve temel bileşenleri
(komponentleri) seçmekteler. Üretimi ise bisiklet endüstrisinden bir şirket üstlenmekte.
2013'te
Skoda, 250 vatlık arka göbek motorlu ilk e-bisikleti Green E Line'ı piyasaya
sürdü. 2017/2018 güncel koleksiyonunda artık sadece Skoda eBike olarak
isimlendirildi.
Skoda,
kadın veya erkek sürümü olarak sunulan e-bisiklet için kadroyu, tek tek
parçaları (komponentleri) ve tasarımı seçmekte. İnternet portalı elektrobike-online.com'a
göre üretim tanınmış bir tedarikçi tarafından gerçekleştirilecek.
Skoda bisikletlerinin
en büyük sorunu sadece Çek Cumhuriyeti'nde olmaları. Medyada çıkan haberlere
göre, bisikleti Almanya'da piyasaya sürme düşünceleri olduğu yönünde.
Peugeot, Bosch teknolojisini kullanıyor
Tüm teker
çekişli otomobilleri ile tanınan Subaru da bisiklet yapıyor. Bu arada City
serisindeki bisikletler hala iki tekerden çekişli olmasa da Shimano Steps
motorları tarafından destekleniyor. Subaru E1 adı altında Japon şirketi şu anda
kadın ve erkek sürümünde bir e-bisiklet sunuyor.
Ayrıca
Peugeot - sadece araba üreticisi olmayıp uzundur bisiklet üreten - bazı
e-bisikletler sunmakta. Bu yılki Cenevre Otomobil Fuarı'nda Fransızlar sadece tüm
tekerlerden çekişli bir kavram aracını (all-wheel concept car) değil, aynı
zamanda ona uygun yeni e-dağ bisikletini de tanıttılar.
Peugeot Design
Lab yöneticisi Cathal Loughnane belirtiğine göre: "Yeni eM02 FS Powertube,
Peugeot'un e-dağ bisikletlerinin Bosch Lityum İyon pilleri ve Performance CX
motoru ile ulaştığı başarıyı yükseltmekte." Böylecene otomotiv
mühendisliği ve e-bisiklet endüstrisinin paralelliğine işaret etmekteler.
Otomotiv tedarikçileri e-bisi hareket
sistemi ile ilgileniyor
Bosch gibi
otomotiv tedarikçileri e-bisi
sürücülerinin en önemli malzeme sağlayıcılarından biri. İstatistik hizmet
sağlayıcı Statista'ya göre, Almanya’da en azından Suebyalı şirket pazara hakim.
Ancak Brose de
e-bisiklet hareketlendirme (tahrik) pazarında yer alıyor. Coburg merkezli
şirket, otomotiv endüstrisinde elektrikli motorların pazar liderlerinden biri
olarak uzun yıllara dayanan deneyimiyle pedelec’ler
(pedal destekli) için orta menzilli motorlar sunmakta.
Arabalar
için milyon kere üretilmiş direksiyon motoruna dayanan deneyimleri ile Brose
mühendisleri bisiklet kadrosuyla bütünleşmiş bir elektrikli güç (tahrik)
sistemi geliştirdiler. Sürüş özellikleri değişmeden kalan, pedal desteği
neredeyse sessiz ve titreşimsiz.
Brose,
Eurobike 2017'de yeni ürün ailesini tanıttı. Sürüş destek uzmanı, e-trekking
bisikletleri, e-dağ bisikletleri ve S-Pedelec'ler için farklı motorlar sunmakta.
Katkıları
için Filiz’e teşekkürler.
İlginizi
çekebilir E-bisiklet 120 Yıl Önce Vardı, 200 Yaşındaki Bisiklet, Gaadi İç Lastik