24 Mart 2022

Elektrikli Bisiklet Yasa(k)ları


Birçok ülke, elektrikli bisiklet kullanımını düzenlemek için elektrikli araç yasalarını yürürlüğe koydu. Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada gibi ülkelerde, güvenlik gerekliliklerini ve üretim ölçütlerini yöneten federal düzenlemeler vardır. Avrupa Birliği'nin üyeleri gibi diğer ülkeler, kullanım ve güvenliği içeren daha geniş kapsamlı tüzükler üzerinde anlaştılar.


Ancak, yasalar ve terimler çeşitlidir. Bazı ülkelerin ulusal düzenlemeleri vardır ancak yol kullanımının yasallığını eyaletlerin ve illerin karar vermesine bırakmaktadır. Belediye yasaları ve kısıtlamaları daha fazla karmaşıklık ekler. Sınıflandırma ve isimlendirme sistemleri de farklılık gösterir. Yetki alanları, "güç destekli bisiklet" (Kanada) veya "elektrikli pedal destekli bisikletler" (Avrupa Birliği ve Birleşik Krallık) veya sadece "elektrikli bisikletler" konusunu ele alabilir. Bazıları pedelec’leri (*) elektrik gücü kullanan diğer bisikletlerden farklı olarak sınıflandırır. Dolayısıyla aynı donanım birçok farklı sınıflandırmaya ve düzenlemeye bağlı kalabilir.

 

Türkiye’de “2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu” (**) bisikleti (ve e-bisikleti): En çok 3 tekerleği olan ve üzerinde bulunan insanın adale gücü ile pedal veya el ile tekerleği döndürülmek suretiyle hareket eden ve yolcu taşımalarında kullanılmayan motorsuz araçtır. Azami sürekli gücü 0,25 KW’ı geçmeyen, hızlandıkça gücü düşen ve hızı en fazla 25 km/saate ulaştığında pedal çevrilmediği takdirde gücü tamamen kesilen elektrikli bisikletler de bu sınıfa girer... olarak tanımlamakta. 


Bu tanıma dayanarak elektrikli moped'ler de elektrikli bisiklet olarak kabul edilmekte. Ancak bu kavram kargaşası, pedelec ile elektrikli moped'leri aynı sınıfa soktuğundan, pek çok yerde “elektrikli bisiklet giremez/kullanılamaz” yazısı aslında elektrikli moped'leri işaret etmektedir!


(*) Pedelec (ped-al ele-ctric c-ycle) bir tür elektrikli bisiklet (elektrik motoru ile pedal desteği sağlayan); bu nedenle düşük güçlü bir e-bisiklet türüdür. Bununla birlikte, diğer bazı e-bisiklet türlerinden farklı olarak, elektrikli bisikletler birçok ülkede bir tür elektrikli motosikletten daha çok, karayolu yetkilileri tarafından geleneksel bisikletler olarak sınıflandırılır. Pedelec'ler, sürücü pedal çevirmediğinde veya belirli bir hıza -genellikle 25 km/sa veya 32 km/sa- ulaşıldığında motora giden gücü kesen bir "elektronik kontrolör" içerir.

 

(**) 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu







İlginizi çekebilir e-Bisiklet 120 Yıl Önce Vardı, Bisiklet: Elektrikli Devinim ve İkiteker Üzerindeki Gelecek, Bisiklet ve Diz Sağlığı