Classified Cycling, göbekten vitesi dişli kaseti ile birleştirdi. Bu, 22 vitese yüzde 99'luk inanılmaz bir verim getiriyor.
Geleneksel zincir aktarmalı viteslerde önde ve arkada olmak üzere bisiklette iki vites bulunur. Arkada zincir, 7 ila 12’li kasetten oluşan bir dişli grubunda aktarılır, önde ise zincir iki hatta üç aynakol dişlisi üzerine yerleşir. Bu şekilde vites sayısı 2x10=20 veya 3x9=27 vites şeklinde açıklanır. Ancak burada vites birleşimleri -üst üste bindiğinden- örtüşmektedir.
Vites aktarıcısı, kablosu, gidon üzerindeki kolu ve aynakol dişlileri ile birlikte kalabalık bir donanımdır. Bu nedenle bazı üreticiler öndeki vites aktarıcısını eksiltip sadece arka kasette vitesleri değiştirmeye başladılar.
Eurobike'da Ödül Aldı
Belçikalı Classified Cycling şirketi, Powershift sistemiyle bu ikilemden çıkmanın bir yolunu buldu. 2020 gibi erken bir tarihte duyurulan sistem Eurobike 2021'de Altın Ödüle değer görüldü. Powershift, arka vites kasetini iki vitesli bir göbek dişlisi ile birleştirdi. Her ikisi de arka tekerlekte ve Bluetooth üzerinden uzaktan kumanda ile gidondan kontrol edilmekte. Powershift, 2 vitesli bir göbek ve 11 dişli bir kasetten oluşmakta. Yani sistemin 22 vitesi var. Powershift’in tasarımı ise: ‘standart’ kullanımda arka tekerdeki göbekten vites hızlı sürüşler için. Yokuşlarda etkinleştirildiğinde bir küçültme gibi davranır ve bisiklete siz fark etmeden "küçük dişliler" ekler. Aynen öndeki küçük ayna kola geçmek gibi. Etki derecesi ise neredeyse %99 ile kayıpsız. Vites değişimleri 150 milisaniye içinde ve pedala tam güçle yüklendiğinizde bile gerçekleşir. Elektronik olarak kontrol edilen göbekten vites USB üzerinden şarj edilmekte ve tek bir şarj 10 binden fazla aktarma işlemine yetmekte. Gidon üzerindeki kumanda ise bir düğme pil tarafından desteklenmekte ve bir yıl dayanmakta.
Fiyatı Yüksek
Çözüm elbette ucuz değil. Ancak iddialı yol bisikletleri için önerilen farklı çözümler kapsamında. Bisiklet perakendecisi Rose, Powershift ile donatılmış Backroad X Classified için 5299 avro istemekte. Belirli yetkin mağazalarda vites setinin sonradan takılması yaklaşık 2400 avroya mal olmakta. Bu çözüm, elektrik destekli dağ bisikletleri için de çekici gözükmekte. Ancak Powershift pahalılığı nedeniyle genelden ayrılmakta. Shimano'nun geleneksel 1x12’lik seti, XT versiyonunda yaklaşık 499 avroya, SLX versiyonunda ise 299 avroya mal olduğunu düşünürsek.