1 Aralık 2020

İBB’den “Göz Boyama - Kandırmaca”


İBB’den Metroda Bisikletlilere Özel Vagon” diye duyurdular. Ben de inandım. Pandemi nedeniyle uzundur metro kullanmadım. Geçenlerde bindiğimde ne göreyim? Aynı hamam aynı tas durumları. Hiç bir “özelliği” olmayan aynı vagon. 


İBB’ye duyurdum, gelen yanıt aşağıda. Yorumu size bırakıyorum.



T.C.

İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI

Sosyal Hizmetler ve Bağımlılıkla Mücadele Daire Başkanlığı Halkla İlişkiler Müdürlüğü

BEYAZMASA


Başvurunuz:

Sayın
Ekrem İmamoğlu
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı




Konu: Metroda bisikletlilere özel vagon


İstanbul, 27 Kasım 2020


Haberi okuduğumda nasıl sevindiğimi bilemezsiniz; Metroda bisikletlilere özel vagon. Pandemi nedeniyle toplu taşımalara seyrek biniyor, ulaşımı daha fazla bisiklet ile çözmeye çalıyorum. Ancak geçenlerde uzaklara gitmem gerektiğinden metroyu da devreye soktum. Yerdeki işaretleri izleyip peronun sonunda heyecanla özel vagonun gelmesini beklemekteyim. Birazdan metro (M2) geldi ve son vagon kapısının açılmasıyla elimde bisikletim girdim içeriye. Girdim de ne göreyim; hiç bir değişiklik yok. Vagon aynı eski vagon, farklı bir özelliği yok. Tüm heyecanım yerle bir oldu. Dönüşte belki başka hatta uygulanmıştır düşüncesiyle M5 metrosuna biniyorum. Ama aynı durum. Yani duyurulan konu ile uygulama arasında büyük bir çelişki var. 

Bugüne kadar zaten izin verilen saatlerde bisikletleri metroya alıyordunuz. Burada yapılan “özellik” bisikletlilere değil, yolculara yönelik olmuş, bisikleti son vagona sokarak! Yanı sıra ulaşımda bisiklet kullananlar sadece alış verişe değil, işe de bisikletle gidip geliyorlar / gitmek istiyorlar. 07-09 ile 17-20 saat aralarını bisiklete kapatmakla bu olanağı da bizlerin elinden alıyorsunuz. Ayriyeten bisiklete sadece gençler değil, yaşlılar da biniyor. Yer altına asansör ve yürüyen merdiven kullanarak taşımayın diyorsunuz. Nasıl olacak? Sirkeci 9 kat. Sırtında mı indirecek?


Siz doğruları yapmakta kararlı bir başkansınız. Bu işin doğrusu şöyle olmalı: 

- Sadece arka vagon değil, ön ve arka vagon olmalı. Metronun gidiş gelişlerinde ön ve arka yer değiştirmekte.

- Bisiklete ayrılmış bölümdeki sıraların kaldırılıp oraya karşılık açılır-kapanır bisiklet dayama aparatı takmak.

- Metroda gidiş gelişlerde yön değiştiğinden -kapılar bir sağ bir sol açıldığından- bu karşılıklı bisiklet dayama aparatları, yöne göre sağ veya sol taraf olarak kullanılır ki, bisikletle vagona girdiğinizde ters kalmasın, kolaylıkla bisiklet aparata iliştirilsin.

- Bu vagonların dışına kocaman bir bisiklet çıkartması yapıştırmak, böylece 4 vagon / 8 vagon olduğunda yerdeki işaretlere gerek kalmadan bisikletliyi yönlendirmek ve diğer yolculara da vagonun bisiklete ayrıldığını duyurmak.

- Ve saat kısıtlaması getirmeden bisikleti taşıyarak, özellikle pandemi döneminde bisikletli ulaşımı özendirmek.


Bunlar çok karmaşık istekler değil. Bu gibi uygulamalar Avrupa ülkelerinde çoktan var. Bizde neden olmasın? İstanbulumuz diğer kentlerimize örnek olsun. 


Sağlıklı günler dilerim.


Saygılarla,

Mustafa H. Dorsay


 

 


Sayın Başvuru Sahibi;

İlgi : 30.11.2020 09:48:15 Tarih ve 1-36616900393 Nolu Başvurunuz

Başvurunuzda yer alan konu ile ilgili İstanbul Büyükşehir Belediyesi Metro İstanbul ile görüşülmüştür. Görüşme neticesinde tarafımıza verilen bilgi aşağıdaki gibidir:

"Yolcularımız katlanabilir bisikletler ile işletme saatleri içerisinde, büyük boy katlanmayan bisikletler ile yoğun saatler (07.00-09.00 / 17.00-20.00) dışında trenin son vagonunda ekstra ücret ödemeden yolculuk edebilirler. Ayrıca; yolcularımız “yaşlı, engelli, hamile ve çocuklu yolcularımıza” öncelik vermek kaydıyla asansörler kapasiteleri dahilinde kullanabilirler. Sağlıklı günler dileriz."




Metroda hiç bir değişik özellik yok. Eskisi gibi aynı! LLL

M1 hattı


M5 hattı



































İlginizi çekebilir İDO; Kadıköy, Şehir Hatları Moda Gemisi, Türkiye'de bir ilk! Konya'da bisiklet tramvayı raylarda, Bisiklete binenler maske takmak zorunda mı?