11 Ocak 2022

Devrim mi, Yutturmaca mı? "Supre Drive" vitesi diğerlerinden üstün


Arka vites aktarıcısı gibi düzenli, göbekten vites kadar sağlam. Kanadalı bir geliştirici yeni tür bir vites üzerinde çalışıyor. Supre Drive'ın ilk örneği zaten işliyor. Şimdi Lal Bikes şirketinin onu satışa hazır etmesi gerekiyor.

 

Mtb’de vites değiştirme sorunu

 

Aktarıcılı mı yoksa göbekten vites mi? Özellikle dağ bisikletlerinde bu soru seyrek sorulur. Aktarıcılar daha hafif, daha verimli ve genellikle bir çok işe daha uygundurlar. Ancak bir de dayanıklılık sorunu olmasaydı.


Arazideyken, işler sarpa sardığında, yolun taş ve dallarla tıkandığında, arka vites aktarıcısı dağ bisikletinin Aşil topuğudur. Patlak bir lastik çabucak değiştirilebilir veya onarılır, kötü bükülmüş veya kırılmış bir arka aktarıcının onarımı biraz daha yorucu ve maliyetlidir.

 

Kanadalı genç bir makine teknisyeni ve dağ bisikletçisi olan Cedric Eveleigh de kaygılıydı. Var olandan hoşnut olmak yerine kafa yordu ve yeni bir vites düzeni geliştirdi.


Supre Drive, arka vites aktarıcısın işlevlerini ayırır

 

Geleneksel bir arka aktarıcı –markaya bakmaksızın- iki önemli işlevi yerine getirir. Bir yandan içeri veya dışarı doğru hareket ederek zincirin yerini değiştirir. Öte yandan zincirin gerginliğini ileri veya geri hareket ederek ayarlar. Bu nedenle arka vites aktarıcısı ne yazık ki istenmediği kadar zincirin alt kısmında, hasarın en kolay olduğu yerdedir.


Eveleigh, aktarma düzenini korumak için iki işlevi birbirinden ayırır. Supre Drive ile aktarma işlemi kasetin yanında gerçekleşmeye devam eder. Ancak arka vites aktarıcı kol -artık tam bir arka vites aktarıcısı değildir- kadronun arka üçgenin payandaları arasında bulunur. Böylecene de darbelerden korunur.

 

Peki bu düzen zincir gerginliğini nasıl ayarlıyor? Bunu yapmak için Supre Drive, zinciri oldukça maceralı bir yapıda aynakol dişlisinin üzerinde yönlendirir. Teknoloji biraz eskimiş gibi görünse de çalışmakta, yük altında ve zorlu şartlarda bile. Eveleigh bunu videosunda kanıtlıyor.


Yeni aktarma düzeni, geleneksel arka vites aktarıcısından yaklaşık 200 gram daha ağır, ancak göbekten vites kadar sağlam olabilmesine karşın ondan daha hafif.


Tek engel: Kadro

 

Atölyedeki ilk denemeleri sırasında genç mühendis düzenin etkili, ancak uygun bir kadroya gereksinim duyduğunu belirledi ve YouTube’dan kaynak yapmayı öğrenerek kısa sürede ilk sürülebilir örneğini oluşturdu.


Üst resimde; mavi, vitesin en düşük, kırmızı ise en yüksek viteste konumunu gösterir.