Resmi Gazetede yayımlanan "Şehir İçi Yollarda
Bisiklet Yolları, Bisiklet İstasyonları ve Bisiklet Park Yerleri Tasarımına ve
Yapımına Dair Yönetmelik"e göre bisiklet yoları, mavi renkte olacak,
kaldırımla aynı veya üst seviyede olamayacak. Ayrıca bisiklet yolları otobüs
durağı arkasından ve durağa 200 santimetrelik mesafe bırakılacak şekilde
uygulanacak. Mevcut bisiklet yolları 5 yıl içerisinde bu yönetmelik hükümlerine
uygun hale getirilecek.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının hazırladığı Türkiye'nin ilk bisiklet yolu yönetmeliği resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi. Mevcut bisiklet yolları 5 yıl içerisinde bu yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilecek.
Bakanlığın
hazırlamış olduğu "Şehir İçi Yollarda Bisiklet Yolları, Bisiklet
İstasyonları ve Bisiklet Park Yerleri Tasarımına ve Yapımına Dair
Yönetmelik" resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girdi. 7 bölüm
halinde yayınlanan yönetmeliğe göre bisiklet yoları ulaşım noktalarını
ve yerleşim yerlerinin merkezi bölgelerini birbiriyle irtibatlandıracak bir ağ
oluşturacak, başlangıç ve varış noktası arasında kesinti olmayacak şekilde
tasarlanacak.
Bisiklet yolları,
ulaşım merkezleri ile yerleşim yeri merkezlerini birbirine bağlayacak şekilde planlanacak.
Yol yüzeyi
seviyesinde ya da yol yüzeyi ile kaldırım seviyesi arasında olabilecek bisiklet
yolları, kaldırımla aynı veya üst seviyede olamayacak. Yenilenebilir
enerji kaplamalarının kullanımına olanak sağlanacak.
Otobüs duraklarında
bisiklet yolları taşıt yoluna taşmadan, durak arkasından ve durağa 200 cm’lik
mesafe bırakılarak yapılacak.
Eğim, bisikletliyi
tehlikeye sokmayacak şekilde en çok %4 uygulanacak ve dik eğimle
geçilmesi gereken durumlarda, bisiklet yolu genişliği artırılarak bisikletlilere
ekstra manevra yapabilecekleri alan bırakılacak.
- Bisiklet yolları
mavi renkte olacak
Renklerinin mavi
olacağı bisiklet yolları kent bütünündeki ulaşım sistemleri ile uyumlu olacak.
Ayrıca, güvenliği sağlayacak trafik işaret ve işaretlemeleri ile sinyalizasyon
sistemleri oluşturulacak. Mavi rengin seçilmesinin sebebi ise fark
edilebilirliğin arttırılması.
Üniversitelerde
bisiklet yolları yurt ve eğitim binalarını birbirine bağlayacak şekilde
tasarlanacak. Kampüs içi ulaşımda bisiklet özendirilecek.
Bisiklet yolu ve
bisiklet yolunun güzergâhındaki karayolları ile kesişim noktasında, en az 1/500
ölçekli yol projesi yapılacak, büyükşehir belediyelerinde Ulaşım Koordinasyon
Merkezi kurul kararı, diğer belediyelerde ise il, ilçe trafik komisyonu kararına
istinaden belediye meclisi kararı ile projeler uygulanacak.
- Her bisiklet
yolunun adı ve kodu olacak
Bisiklet
yolları ilgili idarece imar planında ve varsa ulaşım ana planında gösterilecek
ve her bisiklet yolunun güzergahına bir ad veya kod verilecek. Bu sayede yön ve
adres karmaşasının önüne geçilmiş olunacak.
Tek şeritli yapılan
bisiklet yollarında, bisiklet yolu şerit genişliği en az 130 cm genişliğinde
tasarlanacak ve taşıt yolu tarafında 50 cm genişliğinde emniyet mesafesi
bırakılmış olacak. Ayrıca yaya kaldırımı genişliği, bisiklet yolu sebebiyle 150
cm’den daha az olamayacak.
Bisiklet yolu ile
motorlu taşıt şeridi arasında ki fiziksel bariyer en az 60 cm genişliğinde
refüj ise, en az 10 cm yüksekliğinde olacak.
Bisiklet yollarında
hız sınırı azami 25 km/saat olarak uygulanacak.
Yollara araçların
park etmemesi için bisiklet yolu ikazı ve gerekli yerlerde park yasağı
levhaları konulacak.
Bisiklet
istasyonları ve bisiklet park yerleri uzaktan görünebilir şekilde ve
bilgilendirici işaret ve levhalarla tanımlanacak. Ayrıca istasyonlar ve park
yerlerine ulaşım dik rampalar ve merdivenler olmayacak şekilde tasarlanacak.
Bisiklet yollarında
“Bekleme Alanı” uygulaması hayata geçirilecek bisikletlilere öncelik tanınacak.
Mevcut bisiklet
yolları 5 yıl içerisinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilecek.
Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı Mesleki Hizmetler Genel Müdür Vekili Selami Merdin, “yayımlanan
yönetmelik ile bisikletlerin ulaşım vasıtası olarak kullanımının
yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır. Karayolu taşımacılığı nedeniyle 2013
yılında gerçekleşen 58 Milyon 196 bin ton CO2 salınımının, % 32,58’i otomobil
kaynaklıdır. Otomobillerden kaynaklanan CO2 salınımının yarısının şehir içi
ulaşımda meydana geldiği kabul edilir ve şehir içi ulaşımın %10’unun bisiklet
kullanımı ile gerçekleştirileceği hedeflenirse; CO2 salınımının kaba bir
hesapla 948 bin ton azalacağı düşünülmektedir” dedi.
03.11.2015 tarih ve
29521 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan "Yönetmelik"
12.12.2019 tarih ve 30976 sayılı Resmi Gazete'de daha kapsamlı yeni bir yönetmelik yayımlandı: Yönetmelik-II
Haber için Engin ve Kaya'ya teşekkürler.
İlginizi çekebilir 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu–2