Dünya
gezgini ve maceracı, rotayı 3 aydan biraz fazla bir zamanda aldı.
Robert
Mohr, Münihli bir coğrafyacı, gazeteci ve maceracı, bu yıl 14.106 kilometre ile elektrikli ikitekerle
en uzun yolculuğu gerçekleştirdi, böylece önceki Guiness rekorunu da (12.379
km) kırmış oldu.
Elektrik
motorlu araçla yaptığı bu dünya gezisi ilk değildi, gezgin coğrafyacısı ve
profesyonel gazetecinin üstlendiği, 1992/1993 gibi erken bir tarihte, 1. Çevre Dostu Elektrikli Araçla Dünya Turu’nu,
yaklaşık 32.000 kilometreyi sekiz ayda Kewet elektrikli otomobili ile aldı.
Daha sonra „Sex-mal um den gesamten Globus!“ kitabında, elde ettiği
deneyimlerini okurlarıyla paylaştı.
Guiness Rekoru veya Günlük Test?
"Elektrikli
ikitekerle en uzun yolculuk" kategorisinde yeni bir Guiness dünya rekoru
sahibi olmak, belki Aizpute'de (Letonya) doğup Ulm'da büyümüş olan maceracının
yüzeysel hedefiydi.
Ama elektrikli
devinimin gündelik yaşamda çalıştığını kanıtlaması onun için daha önemliydi!
E-bisikletle dünyayı dolaşmayı başarabilirse, elektrikli devinimin
bütünleşmesi, insanların gündelik yaşamı daha kolay olacaktı.
Robert Mohr ve E-Bisi ile 2017 Dünya Turu
Maceracı
Mohr, yeni bir dünya gezisine 16 Mayıs 2017'de Oslo'da Økern'de başladı,
e-bisikletini de buradaki yerel elektrikli bisiklet üreticisinden ödünç aldı. Arka
tekerden 70 Nm itişli, Panasonic'in 630-Wh bataryasıyla donatılmış bir Buddy
Bike M2'yi tercih etti.
Buddy
Bike’ın arkasındaki ekip, ilk önce Alman Mohr'un kendi e-bisikletlerinden
biriyle ne yapmayı planladığına inanamadılar. “Çünkü böyle bir turda, akla gelebilecek
her şey ters gidebilir” dedi Buddy Electric'in CEO'su Jan Petter Skram.
Bununla
birlikte üretici, tur için onu toplam üç pil (1.890 Wh) ve şarj cihazı ile
donattı, böylece Robert Mohr şarj etmeden günlük sekiz saat sürüşlerinde 350
kilometreyi alabilsin diye. Deneyimli gezgin daha önce güzergah bölümlerini ve
süreçlerini tam olarak planlamış ve çok sayıda gezideki bulguları dahil etmişti.
Shimano'nun 27 vites ve hidrolik disk frenli e-bisikleti 29 inç
tekerli, Mohr için patlamaz lastik ve güçlendirilmiş zincir ile donatılmıştı. Robert
Mohr, eski ama kendine uygun selesini yeğledi ve gerekli her şeyi, arka
bagajdaki iki derli toplu çantaya doldurdu.
Norveç,
İsveç, Letonya, Rusya, Sibirya, Kazakistan, Moğolistan ve Çin’den geçti. Oradan
uçakla Pasifik'i geçerek Los Angeles'a geldi ve Florida'ya devam etti.
Yolculuğun
en büyük zorluğu, soygun riski, Moğol çölünü geçmek ve değişen iklim
koşullarıydı. Gölgede 45 derecede elektrik desteksiz ilerlemek çok daha zor
olurdu. Ama sonunda her şey o kadar da kötü olmadı.
İsveç'te
e-bisikletinin çalınmasına rağmen, yerel polisin yardımı ve GPS modülü
sayesinde çabucak geri alabildi. Moğolistan korkusu da asılsızdı. Orada sıcak
karşılandı, yemek ve gecelemeye davet edildi, e-bisikletini herhangi bir sorun
yaşamadan şarj edebildi.
Sibirya'da
da, yerel bisiklet hastalarıyla iyi deneyimler kazandı, kendisine oldukça uzun süre
eşlik ettiler. Robert Mohr için ilk gerçek sorunlar Çin'de çıktı. Bataryaları
istediği gibi uçağa alamadı ve bir çözüm bulmalıydı. Sonunda, bataryaları orada
bıraktı ve yolun geri kalanı için LA'da yeni bir batarya satın almaya karar
verdi. ABD'de de yasal olarak 32 km/sa hızda gidebilirdi.
Bunun
dışında yolculuk büyük sorunlar olmadan sürdü. Aşırı yüklenmiş bagaj ve
yıpranmış fren balataları geriye kalanlardı. Mohr, yıpranmış arka lastiği bir
yenisiyle değiştirdi, ancak sonra sık sık patlakla karşılaştı. Daha sonra,
oradaki polislerin de kullandığı lastiklere geçti ve sorun çözüldü.
Pedallara
bastığından üç ay sonra, önceki Guinness rekorları zaten tarih olmuştu. Teksas'ta
12.380 km büyülü uzaklığa ulaştığında yeni dünya rekorunu elde etmişti. Ancak
Robert Mohr’a bu yetmedi ve ülkesi Münih'e doğru pedallamaya devam etti. Oraya
vardığında kilometre saati tam 14.106 km’yi göstermekteydi.
Sonuç
Böyle bir
geziyi üstlenen, bundan bir sonuç çıkarabilir. Robert Mohr için iyi
e-bisikletler
aynı zamanda güvenilir ulaşım aracıdır, hız ve sağlık üzerindeki etkisi, kent
içi uzaklıklar açısından biçilmiş kaftandır.
Tur
sırasında maceracı için şu özelliklerin önemli olduğu ortaya çıktı: Açı ve
yüksekliği ayarlanabilen bir gidon boğazı idealdir, kendiliğinden kilitlenen
vidalar, sehpanın kendiliğinden gevşeyen vidalarına karşı kullanılabilir, bagaj
rafı alüminyum yerine çelikten olmalı ve herhangi bir çıkıntı bulunmamalıdır. Kilometre
saatleri de sadece 10.000 km'ye değil en az 100.000 km’ye kadar ölçmeliler.
Dünya
rekoru ona yalnızca yeni bir uzaklık rekoru kazandırmadı, aynı zamanda “üçüncü
en hızlı süre” başarıldı. Buna ek olarak, o dört teker ve iki teker ile dünya
turu atan tek kişidir. Fakat yeterli değil.
Bir sonraki
macerasını planlamakta. Bu sefer jetski ile Atlantik'i geçecek. Eminiz ki Robert
Mohr bunu da başaracak!