22 Ekim 2017

2017 Dünya Rekoru: Robert Mohr En Uzun E-Bisi Yolculuğunu Başardı

Dünya gezgini ve maceracı, rotayı 3 aydan biraz fazla bir zamanda aldı.

Robert Mohr, Münihli bir coğrafyacı, gazeteci ve maceracı,  bu yıl 14.106 kilometre ile elektrikli ikitekerle en uzun yolculuğu gerçekleştirdi, böylece önceki Guiness rekorunu da (12.379 km) kırmış oldu.

Elektrik motorlu araçla yaptığı bu dünya gezisi ilk değildi, gezgin coğrafyacısı ve profesyonel gazetecinin üstlendiği, 1992/1993 gibi erken bir tarihte, 1. Çevre Dostu Elektrikli Araçla Dünya Turu’nu, yaklaşık 32.000 kilometreyi sekiz ayda Kewet elektrikli otomobili ile aldı. Daha sonra „Sex-mal um den gesamten Globus!“ kitabında, elde ettiği deneyimlerini okurlarıyla paylaştı.

Guiness Rekoru veya Günlük Test?

"Elektrikli ikitekerle en uzun yolculuk" kategorisinde yeni bir Guiness dünya rekoru sahibi olmak, belki Aizpute'de (Letonya) doğup Ulm'da büyümüş olan maceracının yüzeysel hedefiydi.

Ama elektrikli devinimin gündelik yaşamda çalıştığını kanıtlaması onun için daha önemliydi! E-bisikletle dünyayı dolaşmayı başarabilirse, elektrikli devinimin bütünleşmesi, insanların gündelik yaşamı daha kolay olacaktı.

Robert Mohr ve E-Bisi ile 2017 Dünya Turu

Maceracı Mohr, yeni bir dünya gezisine 16 Mayıs 2017'de Oslo'da Økern'de başladı, e-bisikletini de buradaki yerel elektrikli bisiklet üreticisinden ödünç aldı. Arka tekerden 70 Nm itişli, Panasonic'in 630-Wh bataryasıyla donatılmış bir Buddy Bike M2'yi tercih etti.

















Buddy Bike’ın arkasındaki ekip, ilk önce Alman Mohr'un kendi e-bisikletlerinden biriyle ne yapmayı planladığına inanamadılar. “Çünkü böyle bir turda, akla gelebilecek her şey ters gidebilir” dedi Buddy Electric'in CEO'su Jan Petter Skram.

Bununla birlikte üretici, tur için onu toplam üç pil (1.890 Wh) ve şarj cihazı ile donattı, böylece Robert Mohr şarj etmeden günlük sekiz saat sürüşlerinde 350 kilometreyi alabilsin diye. Deneyimli gezgin daha önce güzergah bölümlerini ve süreçlerini tam olarak planlamış ve çok sayıda gezideki bulguları dahil etmişti.

Shimano'nun 27 vites ve hidrolik disk frenli e-bisikleti 29 inç tekerli, Mohr için patlamaz lastik ve güçlendirilmiş zincir ile donatılmıştı. Robert Mohr, eski ama kendine uygun selesini yeğledi ve gerekli her şeyi, arka bagajdaki iki derli toplu çantaya doldurdu. 



 
















Norveç, İsveç, Letonya, Rusya, Sibirya, Kazakistan, Moğolistan ve Çin’den geçti. Oradan uçakla Pasifik'i geçerek Los Angeles'a geldi ve Florida'ya devam etti.

Yolculuğun en büyük zorluğu, soygun riski, Moğol çölünü geçmek ve değişen iklim koşullarıydı. Gölgede 45 derecede elektrik desteksiz ilerlemek çok daha zor olurdu. Ama sonunda her şey o kadar da kötü olmadı.
İsveç'te e-bisikletinin çalınmasına rağmen, yerel polisin yardımı ve GPS modülü sayesinde çabucak geri alabildi. Moğolistan korkusu da asılsızdı. Orada sıcak karşılandı, yemek ve gecelemeye davet edildi, e-bisikletini herhangi bir sorun yaşamadan şarj edebildi.



























Sibirya'da da, yerel bisiklet hastalarıyla iyi deneyimler kazandı, kendisine oldukça uzun süre eşlik ettiler. Robert Mohr için ilk gerçek sorunlar Çin'de çıktı. Bataryaları istediği gibi uçağa alamadı ve bir çözüm bulmalıydı. Sonunda, bataryaları orada bıraktı ve yolun geri kalanı için LA'da yeni bir batarya satın almaya karar verdi. ABD'de de yasal olarak 32 km/sa hızda gidebilirdi.

Bunun dışında yolculuk büyük sorunlar olmadan sürdü. Aşırı yüklenmiş bagaj ve yıpranmış fren balataları geriye kalanlardı. Mohr, yıpranmış arka lastiği bir yenisiyle değiştirdi, ancak sonra sık sık patlakla karşılaştı. Daha sonra, oradaki polislerin de kullandığı lastiklere geçti ve sorun çözüldü.

















Pedallara bastığından üç ay sonra, önceki Guinness rekorları zaten tarih olmuştu. Teksas'ta 12.380 km büyülü uzaklığa ulaştığında yeni dünya rekorunu elde etmişti. Ancak Robert Mohr’a bu yetmedi ve ülkesi Münih'e doğru pedallamaya devam etti. Oraya vardığında kilometre saati tam 14.106 km’yi göstermekteydi.

Sonuç

Böyle bir geziyi üstlenen, bundan bir sonuç çıkarabilir. Robert Mohr için iyi
e-bisikletler aynı zamanda güvenilir ulaşım aracıdır, hız ve sağlık üzerindeki etkisi, kent içi uzaklıklar açısından biçilmiş kaftandır.






















Tur sırasında maceracı için şu özelliklerin önemli olduğu ortaya çıktı: Açı ve yüksekliği ayarlanabilen bir gidon boğazı idealdir, kendiliğinden kilitlenen vidalar, sehpanın kendiliğinden gevşeyen vidalarına karşı kullanılabilir, bagaj rafı alüminyum yerine çelikten olmalı ve herhangi bir çıkıntı bulunmamalıdır. Kilometre saatleri de sadece 10.000 km'ye değil en az 100.000 km’ye kadar ölçmeliler.

Dünya rekoru ona yalnızca yeni bir uzaklık rekoru kazandırmadı, aynı zamanda “üçüncü en hızlı süre” başarıldı. Buna ek olarak, o dört teker ve iki teker ile dünya turu atan tek kişidir. Fakat yeterli değil.

















Bir sonraki macerasını planlamakta. Bu sefer jetski ile Atlantik'i geçecek. Eminiz ki Robert Mohr bunu da başaracak!